In ons nummer 957 van 6 juli kon u de wegtest lezen van de handgeschakelde Baleno 1.2. Een auto die wij guitig sympathiek vonden, best aangenaam om rijden en om tijd in door te brengen, zonder grote tekortkomingen en met een meer dan behoorlijke wegligging en dito afwerkingskwaliteit. Ook bij de CVT-variant is de balans bijzonder positief. De CVT schenkt de 1.2-motor een stuk van de levendigheid terug die hij leek te zijn kwijtgespeeld door de lange verhoudingen van de manuele zesversnellingsbak. In tegenstelling tot veel andere CVT’s hangt die van de Baleno direct aan het gas, op het brutale af zelfs. Opletten bij het manoeuvreren dus, ook al omdat het gaspedaal ogenblikkelijk reageert.
Zodra je geleerd hebt om je rechtervoet wat in bedwang te houden om zo snel mogelijk het toerental van de motor naar beneden te brengen, doet deze versnellingsbak alles wat je ervan mag verwachten. Bij stabiele snelheden zorgt hij voor een aangename stilte, in de files is de bestuurder meer op zijn gemak, terwijl de verbruikstoename in de praktijk best meevalt: we kwamen uit op een gemiddelde van 6,3 liter na een gevarieerd parcours van 800 kilometer, oftewel een kleine liter meer dan met de manuele 1.2.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Baleno
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!