Het concept
De gloednieuwe Suzuki Celerio is een kleine stadswagen die qua formaat en ruimte tot de top van het A-segment behoort. Vandaar dat ze hem bij Suzuki graag bestempelen als een A+-model. Hij is 3,60 meter lang, 1,60 meter breed en 1,53 meter hoog. Daarmee vervangt hij voorlopig niet alleen de Alto, die 10 cm korter is, maar meteen ook de Splash, die dan weer 17,5 langer is. De grootste troef van de Celerio is zijn binnenruimte, vooral achterin, waar vanaf het tweede uitrustingsniveau (GL) plaats is voor drie personen. Bovendien doet de koffer van de Celerio met een inhoud van 254 liter nog net iets beter dan de huidige recordhouder in zijn klasse, de Hyundai i10.
Wat is nieuw?
Bijna alles. Om te beginnen rust de Celerio op een volledig nieuw platform, dat niets gemeen heeft met dat van de huidige Alto of Splash. Ook het koetswerk- en interieurontwerp, dat evenwel niet blaakt van inspiratie, is volledig nieuw. Zelfs de Thaise fabriek waar de Celerio gebouwd wordt, werd speciaal voor de productie van Suzuki's stadsauto opgetrokken vlak bij Bangkok. Het één liter grote driepittertje (intern K10B genoemd) kennen we al, maar werd onder handen genomen om het gewicht te beperken.
Hoe rijdt hij?
De Suzuki Celerio rijdt net zo goed als zijn look en zijn prijs doen vermoeden: niet beter en niet slechter. Het kleine driecilindertje van 68 pk (of 50 kW) heeft niet de minste moeite om de lichte Celerio vlot voort te bewegen. Het vijfbakje laat zich correct bedienen, hoewel het misschien net iets te rubberachtig aanvoelt, net zoals het stuur en de pedalen overigens. De ophanging is vrij comfortabel, maar heeft moeite om het relatief hoge en dus topzware koetswerk onder controle te houden in iets sneller genomen bochten. Bovendien heeft de voortrein op geïsoleerde wegoneffenheden wat last om de wielen in het juiste spoor te houden.
Hoeveel kost hij?
De catalogusprijs van de basisversie bedraagt 9.999 euro, maar deze GA geniet een fikse lanceringskorting van 1.500 euro en komt dus tijdelijk uit op 8.499 euro. De iets beter aangeklede GL begint bij 10.999 euro (nu 9.499), terwijl de vanafprijs van de topversie GL 12.499 euro bedraagt (en 10.599 met een lanceringskorting van in dit geval niet minder dan 1.900 euro). Voorlopig is de Celerio uitsluitend verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar vanaf april 2015 kan de klant ook kiezen voor een gerobotiseerde vijfbak met enkele koppeling, waarvan de meerprijs nog niet vaststaat.
Concurrentie
De meest voor de hand liggende concurrent van de Suzuki Celerio is de Frans-Roemeense budgethatchback Dacia Sandero, waarvan de instapversie met zijn 75 pk sterke 1.2-zestienkleppenmotor uitpakt met een basisprijs van 7.990 euro (terwijl zijn vierdeursbroer Logan zelfs nog 1.000 euro goedkoper is). Bij de Belgische Suzuki-invoerder mikken ze daarnaast ook vooral op het compactere en veel minder ruime trio Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo, met vanafprijzen van net boven de 10.000 euro voor de vijfdeursversies.
Ons verdict
De Suzuki Celerio is een ruime stadsauto, die vooral achterin en in de koffer records breekt. Zijn rijgedrag is relatief comfortabel, zowel qua schokdemping als wat de geluidsisolatie betreft, maar als het wat lastiger wordt, raakt de ophanging snel het noorden kwijt. De catalogusprijzen lijken iets te hoog, maar de stevige lanceringskortingen maken veel goed.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Celerio