Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Suzuki Vitara wordt een echte SUV

De Suzuki (Grand) Vitara, een voorloper in het segment van de compacte SUV's, leefde altijd al wat in de schaduw van zijn navolgers. Vandaag houdt Suzuki niet meer vast aan zijn offroadwortels en volgt hij de markttendens.

Prijs
NB

Het concept

De Suzuki Vitara was een van de voortrekkers in het segment van de compacte SUV's. In 1988 al zagen we de eerste Vitara, die een soort kleine offroader voor zondagsritten wou zijn. Daarna volgden nog twee generaties Grand Vitara, die telkens iets meer aansloten bij de SUV- en crossover-trend. Vandaag geeft de vierde generatie definitief alle offroadcapaciteiten op ten voordele van zijn talenten op de weg.

Wat er verandert

De Vitara is enkel nog verkrijgbaar als driedeurs en is slechts 4.175 millimeter lang. Uiterlijk is hij wat 'frisser' geworden, onder meer dankzij een resem personaliseringsmogelijkheden voor de lak (koetswerk in twee kleuren). Maar het grootste nieuws is dat hij voortaan kan worden besteld met slechts twee aangedreven (voor)wielen, terwijl de vierwielaangedreven variant niet langer gebruik maakt van een permanent systeem maar van een centrale koppeling met de naam AllGrip, die we al leerden kennen in de SX4 S-Cross. Van dat model neemt de Vitara ook de motoren over, met name de atmosferische 1.6 VVT en de drukgevoede 1.6 DDiS-diesel, allebei met 120 pk.

Hoe rijdt hij?

Het AllGrip-systeem waar we kennis mee maakten in de SX4 S-Cross vreet minder energie dan een permanente vierwielaandrijving en biedt vier werkingsmodi: Auto, Sport, Snow en Lock. Die kies je via een draaiknop op de middenconsole in functie van de verkeersomstandigheden. De Sport-stand is aangepast aan bochtige wegen, waar het systeem dan ten volle gebruik maakt van de vierwielaandrijving voor een meer dynamisch rijgedrag. Zonder dat hij daarom een echte sportieveling is geworden, bleek de Vitara inderdaad plezierig, precies en veilig.

Budget/uitrusting

We moeten nog geduld koesteren tot het autosalon van Brussel in januari 2015 om alles te weten te komen over de prijzen van de nieuwe Vitara. Toch gaf de Belgische invoerder al een interessante hint: in vergelijking met een gelijkaardige SX4 S-Cross zou hij slechts 1.000 euro meer gaan kosten. Suzuki biedt verder wat nieuwe uitrusting zoals een radio-, navigatie- en telefoonmodule en een erg groot elektrisch schuifdak, maar de ingenieurs hebben vooral een grote inspanning geleverd op veiligheidsvlak, met zeven airbags en een 'Radar Brake Support' - een zelfstandig noodremhulpsysteem -, een adaptieve snelheidsregelaar en een bandendrukcontrole.

Concurrentie

Het is duidelijk dat de nieuwe SUV uit Japan het niet gemakkelijk zal hebben, want er zijn heel wat kapers op de kust. Hij zal al een hele reeks nieuwkomers het hoofd moeten bieden, zoals de Fiat 500X of de Jeep Renegade, naast een aantal gevestigde waarden zoals de Opel Mokka, Peugeot 2008 of Renault Captur.

Ons verdict

De Suzuki Vitara werd minder rebels en verloor zijn aparte trekjes door het uniform van de moderne compacte SUV aan te trekken. Deze rationele beslissing maakt het voor Suzuki in elk geval mogelijk om voortaan met gelijke wapens te strijden. Hoewel hij niet langer is wie hij was, geniet zijn naam nog steeds een mooie reputatie, waarmee hij liefhebbers van vrijetijdsauto's kan aanspreken. Na zijn debuut in Parijs beleeft hij zijn Belgische start op het autosalon van Brussel, terwijl de eerste exemplaren tegen de zomer van 2015 zouden worden geleverd.

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Vitara

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars