Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Tesla Model S

Vijf jaar lang had Tesla enkel een elektrische Lotus Elise in zijn gamma. Nu geeft het Amerikaanse merk met de volledig zelf ontwikkelde Model S zijn visitekaartje af bij de elektrische limousines.

Prijs
NB

De Tesla Model S heeft een Cx-recordwaarde van 0,24, die mede te danken is aan zijn volledig vlakke en gesloten bodem. In weerwil van zijn sportieve, wat coupéachtige vormgeving kan deze auto een zevenzitter zijn, aangezien als optie twee zitjes in de koffervloer besteld kunnen worden, waarop kinderen tegen de rijrichting plaatsnemen. Het dashboard is overzichtelijk en wordt ter hoogte van de middenconsole gedomineerd door een reusachtig tft-scherm van 17 duim, waarmee alle autogerelateerde en andere functies zich laten sturen.

Na een druk op het rempedaal licht alles op en is de auto vertrekkensklaar. Je zet het kleine selectiehendeltje in D(rive) en daar gaat hij, volkomen geruisloos. Het acceleratiepotentieel is indrukwekkend, temeer daar alles zo moeiteloos lijkt, zelfs op een Autobahn zonder snelheidsbeperking. Dan maar terug de snelweg af en een bochtig landweggetje op. Voor een berline van dit grote formaat is deze Tesla verbazend lichtvoetig en alert. De ophanging is niet enkel efficiënt, maar ook zeer comfortabel. Wel voelt de stoelvulling wat dunnetjes.

We waren aangenaam verrast door de maturiteit van deze Tesla Model S. Dit is een elektrische auto die aanvoelt als een dikke sportberline. Hij heeft er niet alleen de prestaties en het alerte weggedrag van, maar ook de algemene soevereiniteit waarmee dit soort auto's zich op de weg begeeft. In dat opzicht - en ook qua prijs - is hij in eerste instantie een rechtstreekse concurrent van bijvoorbeeld de Porsche Panamera (al dan niet hybride). Anderzijds biedt hij met het grootste batterijpakket een rijbereik dat we tot nog toe niet van elektrische auto's gewend waren: afhankelijk van de rijstijl kun je met één laadbeurt meer dan 400 kilometer afleggen. Haast sensationeel... Rij je als een gek, dan mag je eigenlijk maar op zo'n 150 kilometer rekenen. De auto komt in december naar ons land en dan worden ook de Europese prijzen bekendgemaakt.

U kunt de Eerste Test van de Tesla Model S nalezen in AutoGids 862 van 14/11/2012.

In dit artikel : Tesla, Tesla Model S

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars