Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Tesla Roadster

Geschreven door Olivier Duquesne op

Wordt elektriciteit de brandstof van de toekomst? Tesla lijkt daar alvast van overtuigd en lanceert een indrukwekkende elektrische roadster.

De Tesla Roadster maakt gebruik van het gelijmde aluminium onderstel van een Lotus Elise. Dat werd weliswaar met 5 centimeter verlengd en kreeg een koetswerk van koolstofvezel mee, om het meergewicht van de batterijen (450 kilo) te compenseren: in totaal 6.800 lithium-ioncellen voorzien de elektromotor van stroom. Op het onderstel en het dashboard na (samen goed voor 7 procent van de onderdelen), die gewoon van de Elise werden overgenomen, is alles specifiek aan deze auto, met voorop het aandrijfgeheel, aangezien de Tesla slechts gebruikmaakt van één enkele overbrengingsverhouding.

Alles bij elkaar leveren de elektromotoren een vermogen equivalent aan 300 pk. Het koppel van 380 Nm staat onmiddellijk en te allen tijde ter beschikking; je hoeft de motor dus niet in de toeren te jagen. Op die manier sprint de Tesla in amper 3,9 seconden naar 100 km/h. Indrukwekkend, maar in de praktijk verlopen die spurtjes in alle zachtheid, dankzij de lineaire en geleidelijke vermogensopbouw. Uiteraard moet je hier wel de typische klank van een verbrandingsmotor missen. In de plaats daarvan word je getrakteerd op een soort bovenaards gezoem, dat uiteindelijk wel harmonieus blijkt, aangezien het proportioneel is met je rijstijl. Bij een sportieve rechtervoet op bij een hoge temperatuur kan dat zoemen wel worden verstoord doordat de twee ventilatoren vooraan in actie schieten.

Toch zijn er ook enkele minpuntjes voor een sportieveling: de topsnelheid van de Tesla is beperkt tot 200 km/h, terwijl hij bij een dynamische rijstijl in scherpe bochten zijn leeggewicht van 1.230 kilogram niet kan verbergen. De tractiecontrole waakt echter, door bij het optrekken wielspin het zwijgen op te leggen en de auto op koers te houden bij het uitacceleren van een bocht. Allemaal plezierig, maar als bestuurder hou je wel beter de status van de batterijen in de gaten wil je nog thuis raken, want hoewel de Calfornische autobouwer een rijbereik garandeert van 250 tot 400 kilometer, afhankelijk van de rijstijl, zijn de batterijen niet zomaar één-twee-drie opgeladen. Met een installatie met voldoende stroomsterkte kun je de auto thuis volledig bijladen in 3,5 uur, in een gewoon stopcontact – als je dat al vindt onderweg natuurlijk – kan het echter tot 12 uur duren voor de batterijen helemaal vol zijn.

Met de Roadster heeft Tesla een verbluffende nieuwe kijk op persoonlijke mobiliteit in de aanbieding, die bovendien vier jaar algemene waarborg geniet. Op zijn prijskaartje prijkt 120.000 euro. De Tesla wordt te koop vanaf mei, maar hou wel rekening met een wachttijd die voor de Europese klanten nu al oploopt tot tien maanden. Deze meeslepende en enthousiaste roadster is natuurlijk in de eerste plaats bedoeld als speleding, maar wie hem overdag oplaadt op het werk, zou hem ook perfect kunnen inzetten als dagelijks vervoermiddel. Op voorwaarde tenminste dat je niet te veel bagage wil meenemen... Om daarvoor een oplossing te brengen werkt Tesla echter aan een berline, die gepland is voor 2010-2011.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars