Het concept
De Golf is ongetwijfeld het enige model uit het C-segment dat zo strikt trouw is gebleven aan het concept van de tweevolumeberline. Hij is weliswaar gegroeid in de loop der jaren, maar zijn proporties zijn nooit veranderd en hij heeft zich nooit laten verleiden door andere vormen die dichter bij die van een SUV of een vijfdeurs-crossover liggen. De enige vrijheid die hij zichzelf totnogtoe heeft gegund, is dat er een variant heeft bestaan met verhoogde ophanging in de Golf III Country (1990) of in de CrossGolf, afgeleid van de Golf Plus (2005), die niet Dé Golf was. De Golf Plus van zijn kant zal het nog maar uitzingen tot de lancering van een SUV op het MQB-platform, die is gebaseerd op de conceptcar T-Roc.
- De Golf blijft Dé Golf
- Gemoderniseerd motorenpalet
- Opgefrist instrumentenbord en multimedia
- VW communiceert nauwelijks over 1.0 TSI en 1.6 TDI
- Nog steeds hogere prijs dan concurrentie
- Meeste nieuwigheden zijn opties
Wat er verandert
In afwachting daarvan blijft de Golf VII Dé Golf. Hij kwam op de markt in 2012 en wordt vandaag de Golf VII bis, zonder dat hij daarom zijn vormen herwerkt. Natuurlijk krijgt de bestverkochte Volkswagen een nieuwe lichthandtekening, die het einde betekent van de xenonlichten dankzij nieuwe led-koplampen en -dagrijlichten met een herwerkt design. De lichtblokken vooraan strekken zich nu wel verder uit in de flanken en passen nog meer – met elegantie en dynamisme – in de vleugels. Ook de onderste helft van de bumpers (materialen en vormen) maakt deel uit van de in grote lijnen zeer beperkte veranderingen. Het belangrijkste verschil zit hem in het interieur, dat een nieuw, digitaal instrumentenbord inwijdt en een multimediasysteem met gebarenbediening – een innovatie en een primeur –, maar ook onder de motorkap, waar de Golf VII bis ons kennis laat maken met de nieuwe 1.5 TSI met 150 pk die we in juni ook zullen ontdekken in de nieuwe Seat Ibiza – om maar twee van de eerste modellen te vermelden die er gebruik van gaan maken.
Hoe rijdt hij?
De evoluties vinden we dus niet in het rijgedrag van de Golf VII, waarvan de ophanging ongewijzigd blijft met zijn onnavolgbare onverstoorbaarheid, maar wel in het middengamma van de benzinemotoren: een 1.5 TSI met 150 pk vervangt de 1.4 TSI met hetzelfde vermogen en koppel (250 Nm). Waarom dan de cilinderinhoud vergroten terwijl de trend net naar downsizing neigt? Gewoon om de boring en slag van de viercilinder te laten overeenkomen me die van de eenliter-driecilinder (1.0 TSI), zodat kan worden overgestapt op de productie van modulaire motorblokken met de nodige schaalvoordelen als gevolg. Het lastenboek van de 1.5 is eerder op rendement gericht dan op pure prestaties. Lees: zijn energiebehoefte is verminderd terwijl het werkingscomfort verbeterde. Deze 1.498 cc grote motor heet erg terecht Evo en wordt gevoed door een rechtstreekse injectie. Hij heeft als enige benzinemotor die op erg grote schaal wordt gebouwd recht op een turbo met variabele geometrie, een oplossing die tot vandaag enkel Porsche heeft kunnen toepassen in de 911 Turbo. Volkswagen kon de kost van turbo verlagen met de hulp van Honeywell en hem aanpassen aan auto’s met een meer gebruikelijk vermogen. Dankzij deze techniek worden pompverliezen beperkt en de uitlaatgastemperatuur verminderd en, als eindgevolg, de uitstoot en het verbruik gereduceerd (114 g CO2/km en 5,0 l/100 km op de normverbruikstest, tegenover 109 g/km en 4,7 l/100 km voor de oude 1.4 TSI 150). De nieuwe motor mag dan wel meer verstoken op papier, maar Volkswagen benadrukt dat zijn normverbruik vandaag veel dichter bij de reële dorst ligt. Het belangrijkste is dat deze nieuwe turbobenzinemotor in het middengamma de stilte, de soepelheid en het werkingscomfort van een veel grotere motor biedt zonder er de dorst van te hebben. In die mate dat we het dieselaanbod van VW zouden gaan vergeten.
Budget & uitrusting
De facelift slaat vooral op het instrumentenbord, dat de wijzerplaten met tellernaalden inruilt voor een volledig digitale weergave zoals in de Passat, met onder meer een scherm tussen de tellers dat de navigatiekaarten in 2D of in 3D kan weergeven. Het is goed leesbaar, maar er is te veel om te lezen. Het centrale infotainmentscherm kampt trouwens met hetzelfde gebrek: aan de bediening via knoppen en via het aanraakscherm wordt nog een gebarenherkenning toegevoegd… Officieel en vanuit het standpunt van de constructeur is de bedoeling daarvan om ons minder af te leiden en het leven voor ons te vereenvoudigen. In werkelijkheid moet de toename van het aantal bedieningsmogelijkheden ons helpen het hoofd te bieden aan het overaanbod aan informatie, diensten en applicaties dat tegenwoordig wordt toegevoegd aan een menu dat je kan aflopen door als een gek met je hand te schudden. Natuurlijk werkt het. Onder de jongste applicaties vermelden we DoorBird, dat ons de gave van de alomtegenwoordigheid schenkt door ons huis te kunnen openen voor een leverancier terwijl we onderweg zijn, waarbij we onze deurdrempel in de gaten kunnen houden via een camera.
Concurrenten
Wij testten de Golf berline met drie en vijf deuren, maar ook de breakversie Variant. De Alltrack zal eveneens beschikbaar zijn. De prijzen van de 1.5 TSI worden pas later bekendgemaakt. De concurrentie bestaat nog steeds uit premiummerken (BMW 1-Reeks, Mercedes A-Klasse, Infiniti Q30) of pretendenten (Volvo V40), maar ook uit massaconstructeurs (alle anderen, Koreanen inbegrepen). Het bewijst dat de bestverkochte Volkswagen (zelfs met een achteruitgang van 9 procent behoudt de Golf zijn leiderspositie in Europa) een referentie blijft die de standaarden zet in het C-segment.
Ons verdict
‘Never change a winning team’. De Golf krijgt een hele reeks kleine attenties die bij zijn rang en stand horen, waar de Golf VII bis van profiteert zonder zich in te houden.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!