Eerste test / Toyota Auris: klassiek offensief
De Toyota Auris is bijzonder populair in zijn hybrideversie, maar wil nu ook doorbreken met een klassieke, maar moderne aandrijfl ijn. Een faceliftje en de nieuwe 1.2 Turbo moeten daar bij helpen.
In 2014 verkocht Toyota in Europa 880.000 auto’s, 4,6 procent meer dan het jaar voordien. Maar vooral de afzet van de hybrides groeide, met wel 13 procent, tot zo’n 178.000 stuks. Veel van het succes van die alternatieve aandrijfvorm komt van de Auris. Bijna de helft van de in Europa verkochte exemplaren van dat model heeft namelijk een hybride aandrijfl ijn, met weinig verschillen tussen de diverse nationale markten. In België is de verhouding tussen het aantal exemplaren met alleen een verbrandingsmotor en de hybrides in de vijfdeursversie 51 tegenover 49 procent, in de breakvariant Touring Sports is dat zelfs 28 tegenover 71 procent.
Dat is een interessant succes, maar het gaat natuurlijk ten koste van de andere motorversies. We moeten toegeven dat het voor de klant ook een vrij voor de hand liggende keuze is, met een dappere, maar beperkte 1.33 op benzine en de 1.4- of de 2.0-diesel. Er waren dan ook dringend nieuwe motoren nodig, om makkelijker klanten te kunnen verleiden die tot dusver hun gading niet vonden in de Toyota-showrooms.
In dit artikel : Toyota, Toyota Auris
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Volkswagen Golf VII 5d 1.0 TSi 81kW Trendline DSG
Citroën C4 5d 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 Feel Edition
Seat Leon 1.2 TSI 81kW Business Class
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands