Eerste test / Toyota Aygo
De nieuwe Toyota Aygo behoudt de praktische aspecten van zijn voorganger, maar voegt er een hippe en personaliseerbare look aan toe om in de smaak te vallen bij een al even trendy stadspubliek.
De snuit van de auto, met zijn markante X-vormige radiatorrooster, verleent hem een uitgesproken identiteit, terwijl de kleurencombinaties voor een fun-element zorgen (net als bij heel wat van zijn rivalen, overigens). Erg vernieuwend, dit centrale element, en dan zeker voor een merk dat de jongste jaren met bijzonder brave designs voor de dag kwam. De onderste benen van de X lopen door tot de onderzijde van de bumperhoeken, terwijl de bovenste zich over de voorvleugels uitstrekken tot aan de voorruitstijlen. Deze X biedt iedere koper de mogelijkheid om met kleuren te spelen en zijn eigen Aygo te creëren. Ook binnenin past Toyota dezelfde strategie toe, met verwisselbare gekleurde inzetstukken van kunststof (rond het instrumentenpaneel, de middenconsole, de verluchtingsmonden en de voet van de versnellingspook).
Kooibewegingen worden goed ingedijkt, terwijl de schokdemping nauwkeurig werkt. De ophanging laat zich niet langer van de wijs brengen en het onderstel lijkt voortaan bestand tegen een stootje. Het stuur lijkt bovendien veel beter geijkt rond de rechtuitstand en ideaal bekrachtigd: manoeuvreren is kinderspel, terwijl het gevoel toch niet helemaal wordt weggegomd. Deze Aygo stelt je dan ook meteen gerust, zelfs bij hogere snelheden. We kregen de gelegenheid om voluit te gaan op het testovaal en kunnen u na enkele (voor een stadswagen weinig relevante en erg veeleisende) rondjes bevestigen dat het model prat kan gaan op een voorbeeldige stabiliteit. Minstens even belangrijk is dat de motor- en rijgeluiden goed worden gedempt. Met een driecilinder onder de motorkap was dat nochtans geen vanzelfsprekendheid.
De Aygo, die nog steeds beschikbaar is met drie of met vijf deuren, boekt op alle vlakken vooruitgang. Hij rijdt over het algemeen aangenaam en kan nu niet alleen bogen op een strak weggedrag, maar ook op een gunstige verbruiksbalans. Voeg daarbij een uitgebreid personaliseringsaanbod, waarvoor Toyota de mosterd - of liever: wasabi - is gaan halen bij de Mini, de Citroën DS3 en de Fiat 500, en je krijgt een verleidelijke stadsauto die voortaan alle troeven in huis heeft om het Europese publiek te verleiden.
U kunt de Eerste Test van de Toyota Aygo nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.
In dit artikel : Toyota, Toyota Aygo
Tests
Onze tests
De concurrenten
Citroën C1 3d 1.0 S&S Airscape Shine
Peugeot 108 5d 1.0 S&S Allure
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands