Eerste test / Toyota Hilux
Voor modeljaar 2012 onderging de Toyota Hilux alleen maar lichte aanpassingen. Een goed werktuig dat zijn deugdelijkheid allang heeft bewezen, hoeft ook niet constant te evolueren.
De erg conservatieve Toyota Hilux is wel een Europees bestseller, maar is in België nooit verder geraakt dan een tweede plaats, na de Nissan Navara. Wat voor nieuws heeft hij dan in 2012 te bieden om in Europa op het podium te kunnen blijven? Onder de motorkap in elk geval niet veel, behalve dat beide D-4Ddieselmotoren voortaan aan de Euro 5-normen voldoen. Dat betekent dat ze voortaan met een roetfilter zijn uitgerust, wat niet naar de zin zal zijn van klanten die van deur tot deur of over korte afstanden rijden, of die de Hilux op een werf gebruiken. Deze toevoeging gaat gepaard met aanpassingen aan de drukvoeding die het verbruik enigszins reduceren. De twee motoren die in de Hilux verkrijgbaar zijn, hebben nog altijd slechts vijf versnellingen, met bovendien ongewijzigde verhoudingen.
We reden beide versies hoofdzakelijk over grote wegen tot aan de Alpen en hun eerste sneeuw. Op het witte tapijt hadden de standaard M+S-banden - die geen winterbanden met lamelstructuur zijn - geen enkele moeite met de bergpassen, zowel bij het klimmen als bij het afdalen. Deze kleine uitstap liet ons weinig ontdekken dat we nog niet wisten, namelijk dat het mogelijk is om met een pick-up in alle comfort over de snelweg te reizen en daarbij een indrukwekkende gemiddelde snelheid aan te houden. Deze uitstap gaf ons ook de gelegenheid om voor de zoveelste keer te mopperen over het nog steeds te laag ingeplante stuur en, vooral, te blijven denken dat de som van zijn kwaliteiten van de Hilux nog steeds met voorsprong de meest competente en betrouwbare pick-up maakt.
Een Hilux, dat is zoals een Opinel of, als het iets meer in de stad bruikbaar moet zijn, een Laguiole. Het is een basisgereedschap, en dus onmisbaar en per definitie moeilijk te verbeteren. Net zoals bij de eerdervermelde zuiderse messen kan je het handvat anders decoreren, maar van de rest moet je afblijven. Het concept moet intact blijven in zijn eenvoud en zijn functionele karakter.
U kunt de Eerste Test van de Toyota Hilux 2012 nalezen in AutoGids 841 van 19/1/2012.
In dit artikel : Toyota, Toyota Hilux
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands