Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota iQ

Tien jaar na de Smart zet de Toyota iQ het segment van de supercompacte stadsauto's een tweede keer op zijn kop. Wij mochten de kleinste vierzitter ter wereld al testrijden.

In werkelijkheid hangt alles af van de grootte van de bestuurder. Als die kleiner is dan 1,70 meter, kan zijn identieke tweelingbroer (of -zus) achter hem zitten op een kort traject. Aan de rechterkant kunnen twee volwassenen daarentegen perfect achter elkaar zitten. Die uitstekende verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte is vooral te danken aan de lange wielbasis van 2,02 meter, die meer dan 66 procent van de totale lengte inneemt.

In het interieur is de slimste vondst het ontwerp van het dashboardmaakt, dat meer uitgehold is aan de rechterkant, om de passagier verder naar voren te kunnen plaatsen en zo meer ruimte te kunnen vrijmaken voor wie rechts achterin plaatsneemt. Dan blijft nog een klein probleem: als je met zijn vieren reist, moet je je bagage op je benen leggen, jassen en andere kledingstukken inbegrepen, want kofferruimte is er niet.

De iQ heeft een recorddraaicirkel van 7,8 meter, waarmee hij met andere woorden de absolute keer- en parkeerkampioen. Onderweg doet de benzinedriecilinder wat hij kan. De eenliter heeft slechts 68 pk en is bovendien gekoppeld aan een uitzonderlijk lang gespreide vijfversnellingsbak. Subjectief gezien lijkt de CVT-overbrenging meer vuur te geven aan de 1.0. Kortom, laat ons de prestaties van de 1.0 voorlopig als perfect toereikend beschouwen in de stad en aanvaardbaar daarbuiten.

Wie op reis wil vertrekken, zouden we eerder aanraden om voor de dieselversie te kiezen, die met zijn 90 pk en zijn koppel van 190 Nm uiteraard veel overtuigender prestaties neerzet, met een topsnelheid van 170 km/h en een spurt naar 100 km/h in 10,7 seconden. In beide gevallen is de geluiddemping opmerkelijk goed, zelfs al blijft de typische stem van de benzinedriecilinder niet onopgemerkt. De rijhouding is erg goed en de ophanging lijkt niet al te stug.

De leuk vormgegeven en erg innovatieve iQ is een atypische Toyota. Daarmee bedoelen we dat hij na de Prius nog veel goeds kan doen voor het imago van een constructeur waarvan de producten nog al te vaak originaliteit missen.

U kunt de eerste test van de Toyota iQ nalezen in AutoGids 754 van 17/9/2008.

In dit artikel : Toyota

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars