Eerste test / Toyota Verso
De compacte middenklasser van Toyota heet voortaan kortweg Verso, als om aan te tonen dat het niet langer zomaar een afgeleide van een ander model is.
De Toyota Verso speelt niet alleen de klassieke eenvolumertroeven uit, maar legt ook de klemtoon op een lager verbruik en een schonere uitstoot en, wat nieuw is, hij besteedt ook een bijzondere aandacht aan zijn rijdynamiek. In de praktijk komt de tweeliter-diesel van 126 pk heel overtuigend voor de dag. Hij getuigt van een aangenaam soepel karakter en blijft discreet, met relatief weinig trillingen. Terwijl zijn vermogen maar matig is voor een moderne tweeliterturbodiesel, maakt hij dat goed met zijn maximumkoppel, dat garant staat voor goede hernemingen... op voorwaarde dat je een tandje terugschakelt. De versnellingsbak is namelijk nogal lang gespreid, om de geluidsniveau in het interieur en het verbruik te drukken, maar daardoor komen de hernemingen in het gedrang.
De Verso vertoont een duidelijk beter weggedrag dan zijn voorganger. De rijhouding is behoorlijk, de besturing voelt keurig aan en de voortrein is behoorlijk snedig voor een compacte eenvolumer. De Verso laat zich netjes in de bocht zetten en volgt zijn koers in alle evenwicht en vertrouwen. Pas in lange bochten gaat hij soms overmatig pompen, maar gezien zijn roeping mag je hem daar niet op afrekenen.
De interieurinrichting kreeg hier bijzondere aandacht, onder de noemer Dynamic Lounge. De Toyota Verso kan tegen meerprijs worden uitgerust met een panoramisch dak, dat de binnenruimte werkelijk in licht doet baden. Een welkome optie gezien de sombere tinten in het interieur, dat wel gebruikmaakt van kwaliteitsvolle materialen. Helaas staat het stuur nog altijd wat te laag. De Toyota Verso, die verkrijgbaar is als vijf- en als zevenzitter, is uitgerust met stoelen die niet verwijderbaar zijn. Ze kunnen in een handomdraai volledig in de koffervloer worden weggeklapt, zodat een respectabel laadvolume tot 1.696 liter vrijkomt. Met vijf inzittenden is de koffer 484 liter groot, in zevenzitsconfi guratie blijft daarvan nog... 155 liter over.
De Toyota Verso, die het eerder van rationele argumenten moet hebben, kiest voor een discrete en nuchtere aanpak. Dit is in de eerste plaats een praktische auto, waarvan de moduleerbaarheid en functionele aspecten de doorslag geven.
In dit artikel : Toyota, Toyota Verso
Tests
Onze tests
De concurrenten
Renault Scénic 1.9 dCi 130 Dynamique
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands