Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Amarok A

Met zijn automatische versnellingsbak met acht verhoudingen ziet de Volkswagen Amarok zijn verleidingspotentieel groeien en geeft hij blijk van nieuwe kwaliteiten, met name op de weg.

Prijs
NB

De Amarok, die in Europa gelanceerd werd in het begin van 2011, is al beschikbaar in een hele reeks versies, maar hij vergroot zijn werkterrein nog verder door een automatische overbrenging. Het gaat om de versnellingsbak met hydraulische koppelomvormer van het Japanse Aisin die we al kennen uit modellen van Audi en die ook hier acht verhoudingen telt, een première in dit segment. Deze transmissie wordt enkel aangeboden in combinatie met de TDI van 180 pk, het koetswerk met dubbele cabine en de permanente vierwielaandrijving, hetzij de versie zonder reductiebak. De spreiding van de verhoudingen werd aangepast: de eerste twee versnellingen zijn extreem kort.

Het goede nieuws aan de komst van deze Amarok-versie is dat de automatische versnellingsbak er niet enkel is ten dienste van het comfort. Integendeel, dankzij zijn acht versnellingen is deze pick-up ook in staat om zeer weinig te verbruiken, zoals blijkt uit de normverbruikscijfers, die lager liggen dan bij de manuele tegenhanger. Onderweg charmeert de Amarok met automaat. Boven op het feit dat hij logischerwijs comfortabeler is om mee te rijden, legt hij ook een dynamiek voor de dag die we van dit bakbeest niet kenden. De versnellingsbak komt zo snel en zacht tussenbeide dat je intenser gaat genieten van de kwaliteiten van het onderstel van deze pick-up.

De Amarok heeft al flink wat deining veroorzaakt, maar de komst van de automatische versie zou wel eens een ware vloedgolf kunnen doen ontstaan, zo doordacht en aangenaam is hij. In de huidige tijdsgeest (lees: met de nieuwe regeling rond het voordeel van alle aard) heeft deze uitbreiding - topversie of niet - zeker alle kansen op slagen, vooral tegenover SUV's die in een zwaar belastingstelsel vallen.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Amarok A nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Amarok

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker