Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Caddy 1.4 TGI : Geef maar gas

Geschreven door Felix Bouland op

Door CNG of vloeibaar aardgas te verbranden kan de Volkswagen Caddy TGI uitpakken met een groter rijbereik én een lagere CO2-uitstoot, in ruil voor interessante gebruikskosten.

Prijs
NB

Eigenlijk is er niets nieuws aan het gebruik van CNG als brandstof voor een auto: in Italië doen ze dat al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Bij ons is CNG echter nog maar een recent fenomeen, en zoals altijd rond nieuwe dingen bestaan er ook rond CNG nog heel wat misverstanden en vooroordelen. Laten we het eerst over CNG zelf hebben. De afkorting staat voor Compressed Natural Gas, of samengeperst aardgas. Jawel, hetzelfde gas dat u in de keuken gebruikt. Alleen wordt het hier onder een druk van 250 bar in speciale tanks geperst, en kan het klassieke benzine vervangen als brandstof. 

Om op aardgas te kunnen rijden zijn de zuigers, kleppen en elk ander onderdeel dat in aanraking komt met het gas, versterkt, maar verder zijn er nauwelijks verschillen tussen een aardgasmotor en een klassieke benzinemotor. De technologie is dus al beschikbaar, en dat is een eerste voordeel. Dankzij zijn betere energetische rendement – 1 kilogram CNG komt overeen met 1,3 liter diesel en 1,5 liter benzine – is er bij elke verbrandingscyclus bovendien minder CNG nodig dan diesel of benzine. Die verbranding verloopt ten slotte ook veel zuiverder dan die van gewone brandstoffen, want een CNG-auto stoot nauwelijks fijn stof uit en produceert bijna 30 procent minder CO2 dan een motor op benzine.

En de negatieve punten? Je hebt natuurlijk eerst en vooral de bijkomende installatiekosten. Maar eigenlijk vormen de extra tanks niet het grootste pijnpunt, maar wel de moeilijkheid om een tankstation te vinden. Op dit moment zijn er 80 stations die CNG aanbieden, het merendeel in Vlaanderen. In Wallonië zijn er welgeteld 9, in Brussel... 1. Om daarin verandering in te brengen heeft de overheid een plan klaar om het aantal tankstations op te drijven naar 300 in 2020. 100 daarvan moeten nog tegen het einde van dit jaar gerealiseerd worden.

  • Lage gebruikskosten
  • Properder en beter rendement
  • Laadvolume intact
  • Gebrek aan tankstations
  • Hogere aankoopprijs
  • Vooroordelen tegenover gas

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Caddy

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker