Eerste test / Volkswagen e-Up
Op het recente salon van Frankfurt lanceerde het vroeger nochtans sceptische Volkswagen twee zuiver elektrische modellen. Met de kleinste ervan, de e-Up, konden we al kort kennismaken.
De e-Up wordt ineens het topmodel in het gamma en ook dat is niet slecht gezien: tot dusver is de elektrische aandrijvingstechniek (vooral door de hoge kost van de batterij) een stuk duurder dan gelijkaardige conventionele voortstuwingtechnologie. Dus is het logisch om van het elektrische model ook het topmodel te maken qua aankleding, temeer daar het cliënteel voor zo'n elektrische stadsauto voorlopig toch te zoeken valt bij de trendy tweeverdieners met een groen geweten. Die vallen minder over de hoge aankoopprijs, maar zijn gevoeliger voor de lage werkingskosten.
De krachtbron in de neus is de sterkste van heel het Up-gamma, in casu een synchrone elektromotor met een piekvermogen van 60 kW/82 pk die de voorwielen aandrijft via een transferbak met één verhouding. De e-Up verrast onmiddellijk met zijn flukse acceleratie, zodanig zelfs dat de voorwielen (geschoeid met smalle energievriendelijke bandjes) het al snel voor bekeken hielden en doorslipten. De e-Up zoemt dus erg gezwind door het drukke verkeer, terwijl je dus de regeneratieve remwerking kunt aanpassen aan de verkeersstroom zodat je nauwelijks het rempedaal hoeft te beroeren.
De VW e-Up is een volwassen stadsmini met elektrische aandrijving. Hij is vrij ruim en praktisch en biedt (elektrische) prestaties om u tegen te zeggen tegen een meer dan aanvaardbare verbruikskost. Jammer genoeg blijft de aanschafprijs hoog en daarom wordt hij ook helemaal als topmodel binnen het gamma gepositioneerd, gericht op de yup voor wie het groene imago iets mag kosten en die ook in de stad enig rijplezier wil.
U kunt de Eerste Test van de Volkswagen e-Up nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Up!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands