Eerste test / Volkswagen Golf Sportsvan
De VW Golf Plus is terug, maar dan in een ander kleedje en met een nieuwe naam. Als Sportsvan wil het model zich een dynamischer imago aanmeten en vooral een jonger publiek aanspreken.
De wielbasis werd met 5 centimeter uitgerekt in vergelijking met die van de gewone Golf en is daarmee 10 centimeter langer dan die van zijn voorganger. Resultaat: flink wat meer beenruimte achterin en een bank die voortaan over 180 in plaats van 160 millimeter verschoven kan worden. Het interieur is vlot toegankelijk dankzij de grote deuren, maar ook dankzij de hoge opstelling van de stoelen, die een geruststellende rijhouding mogelijk maakt als in een eenvolumer. Het nieuwe model maakt door zijn toegenomen lengte meteen ook komaf met een van de gebreken van het vorige model: het koffervolume. Dat gaat er in minimumconfiguratie (zonder gebruik te maken van de dubbele laadvloer en met de achterbank 5 centimeter naar voren geschoven) met 76 liter op vooruit en bedraagt voortaan 500 liter.
De Sportsvan neemt niet alleen alle technologieën van de Golf VII over, maar breidt deze zelfs uit met enkele nieuwe, zoals het Rear Trafic Alert, dat waarschuwt voor naderende voertuigen wanneer je bijvoorbeeld achterwaarts je parkeerplaats verlaat, en de mobiele internethotspot (WLAN). Tijdens het rijden haalt de Sportsvan voordeel uit zijn nieuwe onderstel, alsook van de adaptieve schokdemping of de variabele stuurbekrachtiging die hij - als optie - overneemt van de Golf GTI. Deze systemen gecombineerd met de 2.0 TDI van 150 pk en 340 Nm maken van deze eenvolumer een erg efficiënt en aangenaam rijdende auto. Het enige minpunt op het vlak van het rijden is dat de 1.6 TDI het nog steeds moet stellen met slechts vijf versnellingen.
De Golf Sportsvan laat qua look alvast geen twijfel meer bestaan rond zijn roeping, maar van zijn naam kan niet hetzelfde gezegd worden. De opzet van de naamswijziging ligt nochtans voor de hand: Volkswagen wil het concept een jonger elan geven. Opdracht volbracht. Helaas laat het interieur zich niet bijster intuïtief moduleren en is de prijs aan de hoge kant, zeker in vergelijking met de Golf Variant. Die is 500 euro minder duur en biedt meer (laad)ruimte. Voor de rest heeft de Sportsvan alles in huis om zijn plaats te veroveren tussen de compacte eenvolumers met vijf zitplaatsen.
U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Sportsvan nalezen in AutoGids 902 van 28/5/2014.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf , ,
Tests
Onze tests
De concurrenten
Ford C-Max 2.0 TDCI 125kW S/S PS Titanium
Mercedes-Benz B-Klasse B 200 d
Toyota Verso 1.6 D-4D Premium 5pl.
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands