Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Multivan 4Motion

Eind vorig jaar heeft Volkswagen zijn 'megavolumer' Multivan een grondige facelift gegeven. Onderhuids wordt het gamma nu uitgebreid met de vierwielaangedreven 4Motion-versies.

Prijs
NB

Eind vorig jaar onderging het T5- gamma (met de bestelwagen Transporter, het minibusje Caravelle, de eenvolumerachtige Multivan en de camper California) een facelift. Comfort en veiligheid gingen erop vooruit dankzij een aantal nieuwe infotainment- en rijhulpsystemen (zoals een ESP met wegrijhulp op hellingen). Qua aandrijving werd het T5-gamma opgewaardeerd door middel van zuiniger TDI-motoren met commonrailtechnologie, stuk voor stuk tweeliter-viercilinders met een vermogensbereik van 84 tot 180 pk. De topmotorversies (van 140 en 180 pk) zijn niet alleen optioneel verkrijgbaar met een nieuwe gerobotiseerde DSG7-versnellingsbak, maar kunnen vanaf dit jaar ook worden gecombineerd met een nieuwe versie van de 4Motion-vierwielaandrijving: een Haldexsysteem van de vierde generatie, zoals in de Tiguan en de Caddy 4Motion.

Dat dit nieuwe Haldex-systeem niet alleen de tractie verbetert op een gladde ondergrond, maar ook de actieve veiligheid bevordert, willen we graag geloven, maar kunnen we onmogelijk staven op basis van onze korte kennismaking. Als we alles op een rijtje zetten, stellen we ons trouwens vragen bij de meerwaarde van deze vierwielaandrijving voor de Belgische Multivan-rijder. Afhankelijk van de motor- of uitrustingsversie kost een 4Motion namelijk circa 3.000 euro meer dan een gelijkwaardige tweewielaangedreven Multivan, terwijl het verbruik (en dus ook de CO2-uitstoot) bijna tien procent hoger ligt en het sprintje van 0 tot 100 km/h ongeveer een seconde langer duurt. Dat lijkt ons een vrij hoge tol, maar wie zich de voorbije sneeuwwinter moest verplaatsen in een tweewielaangedreven Multivan, denkt daar misschien net iets anders over...

Vorig jaar koos amper acht procent van de Belgische Multivan-kopers voor een 4Motion. Zal het nieuwe Haldex-systeem dat percentage kunnen opdrijven? In normale omstandigheden merk je er bijna niets van - behalve aan de pomp - en de meerprijs is stevig, maar vierwielaandrijving blijft altijd een optie voor wie vindt dat veiligheid geen prijs heeft.
 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker