Het concept
De Passat is met meer dan 30 miljoen verkochte stuks hét paradepaardje van Volkswagen. Ondanks het tanende succes van het D-segment, blijft men in Wolfsburg dan ook rotsvast geloven in een toekomst voor zijn grote middenklasser. De B9 (generatie negen) staat dan ook al in de steigers, al is het nog niet helemaal zeker of de opvolger er in Europa ook nog zal zijn als sedan. Een zorg die vandaag echter nog niet bestaat: de facelift geldt zowel voor de vierdeurs als voor de Variant.
Wat er verandert
We beginnen met de elektronische wijzigingen omdat die zich het best laten zien. De allereerste daarvan is het MIB3, de derde generatie van Volkswagens Modular Infotainment Baukasten (modulair infotainmentplatform). Die debuteert samen met de herwerkte Passat en laat zich vooral kenmerken door zijn verdere ontwikkeling richting het online gebeuren.
Door de geïntegreerde eSIM (en het daaraan gekoppelde (optionele) data-abonnement) is de Passat altijd online. Naast de ondertussen gekende toepassingen die die connectie mogelijk maakt - Real Time Traffic Information, streamingdiensten, wifi-hotspot,… - zet de internetverbinding ook de deur openen voor andere toepassingen. Zoals bijvoorbeeld het We Park en We Deliver. Bij het eerste kan je je parking betalen via het aanraakscherm van het infotainmentsysteem, terwijl het tweede toestemmling verleent aan pakjesbezorgers om online bestellingen te leveren in de koffer van je Passat.
Het zijn slechts twee van de blikvangers van het Volkswagen We-programma, een digitaal platform dat verschillende mobiliteitsdiensten wil bundelen. Wat de voorgaande toepassingen betreft: voor ons land is dat nog toekomstmuziek wegens nog niet volledig op punt. Het IQ.Drive en de Travel Assist zijn de volgende in de rij. Het eerste is de verzamelnaam voor de verschillende rijhulpsystemen, de tweede is een soort short cut die een deel van die assistenten tegelijk activeert.
Je kan de Travel Assist nog het best vergelijken met de Traffic Jam Assist: met een druk op de daartoe voorzien stuurwielknop commandeer je de adaptieve cruise control, de rijvakassistent en de actieve snelheidsherkenning (die automatisch de snelheid aan kan passen aan de geldende limieten) zodat die het rijden volledig van je over kunnen nemen. Met dat verschil dat de snelheidslimiet voor de werking van de Travel Assist nu bij 210 km/u ligt (in plaats van 60 km/u voor de Traffic Jam Assist).
Door ook GPS-data en camerabeelden in het proces op te nemen, hoeven zelfs bochten of kruispunten op de route geen probleem te vormen. De elektronica van de Passat herkent eventuele knelpunten en stemt, waar nodig, daar automatisch zijn snelheid aan af.
Hoe hij rijdt
Aan het chassis werd niet geraakt waardoor de rustige vastheid die de rijdynamiek van de Passat altijd al typeerde ook nu weer overeind blijft. De Volkswagen vreet zijn kilometers dus nog steeds uitermate comfortabel, maar even goed sensatieloos.
Bestel je je Passat als 2.0 TDI met 150 pk, dan mag aan die karakteristieken binnenkort ook ‘zuiniger’ toegevoegd. De diesel kreeg namelijk een Evo-suffix, een verzamelterm voor een reeks ingrepen die de CO2-uitstoot en dus het verbruik horen te temperen. Samenvattend komt het erop neer dat Volkswagen de thermodynamica van de 2 liter heeft weten verzoenen met de lagere interne wrijving die de 1.6 TDI typeert. Voor concrete resultaten van die aanpassingen blijft het evenwel wachten tot dit najaar. Volkswagen is namelijk nog volop bezig met de homologatie van die 2.0 TDI Evo.
Dat maakt dat het motorenaanbod voorlopig ongewijzigd blijft, met aan dieselzijde de 1.6 TDI van 120 pk (altijd met 7 DSG) en de 2.0 TDI met respectievelijk 190 en 240 pk. Wie op benzine wil rijden heeft de keuze tussen de 150 pk sterke 1.5 TSI of de 2.0 TSI die ook hier in twee vermogensvormen, te weten 190 en 272 pk, wordt aangeboden. De sterkste benzine en diesel zijn altijd 4MOTION’s, voor de strafste TSI dien je daarenboven ook altijd de avontuurlijke Alltrack aan te vinken.
Tot slot is er nog de GTE, de plug-inhybride van het Passat-gamma, die met de update een groter batterijpakket kreeg aangemeten (van 9,9 naar 13 kWh). Daarmee steeg het elektrische WLTP-bereik tot 50 kilometer (55 kilometer voor de sedan).
Budget
De Passat begint bij 30.900 euro voor de 1.5 TSI berline. Voor de 1.6 TDI in diezelfde vierdeursvorm betaal je al 32.150 euro. Een Variant kost altijd 2.400 euro meer.
Het spreekt voor zich dat de technologische omwentelingen die deze facelift typeren niet in die startprijs zitten inbegrepen. Wie de Passat in zijn volle (elektronische) glorie wil leren kennen, zal daarvoor dan ook een heel stuk dieper in zijn buidel moeten tasten.
Ons verdict
Volkswagen raakte niet aan de fundamenten van de Passat waardoor de grote middenklasser ook nu de brave huisvader blijft die zijn kilometers comfortabel, veilig maar ook ontstellend neutraal maalt. In deze tijden van opbod met uitbundige designs en dartele rijervaringen is dergelijke functionele rationaliteit al eens welgekomen. In het wankele D-segment staat de Passat dan ook nog altijd rotsvast.
- praktisch gemak
- rijcomfort
- elektronisch vernuft
- design mist kruiding
- niet meest dynamische
- tanend D-segment
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!