Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volkswagen Passat Variant (2024) - voor wie nog niet klaar is voor de VW ID.7 Tourer

Geschreven door Xavier Daffe op

De nieuwe Volkswagen Passat Variant blijft trouw aan een segment dat veel merken de rug toekeren: dat van de praktische, rationele gezinsbreak met verbrandingsmotoren. AutoGids doet de test.

Prijs
NB

De Volkswagen Passat is wat je een ‘vaste waarde’ kunt noemen. Een auto die je kiest met je verstand, eerder dan met je hart. Omdat je weet dat hij altijd zal doen wat je ervan verlangt. Het is het equivalent van dat paar charentaisepantoffels naast je bed: sexy zijn ze niet echt, maar ze zitten zo goed dat je er voor geen geld ter wereld afstand van zou willen doen.

Wel, Volkswagen maakt al vijftig jaar (sinds 1973) ‘charentaisepantoffels’, en in die halve eeuw rolden er zowat 34 miljoen (!) Passats van de band. Zelfs aan de vooravond van de elektrische transitie kon Wolfsburg zo’n belangrijk mode in zijn gamma dus niet zomaar aan de kant schuiven. Ook al omdat niet iedereen zin heeft – of de nodige financiële middelen – om al over te schakelen op de puur elektrische VW ID.7 Tourer

Koetswerk en afmetingen VW Passat Variant

De nieuwe Volkswagen Passat Variant staat op de jongste evolutie van het MQB Evo-platform, dat ook al dienstdoet voor de nieuwe VW Tiguan en nakende Skoda Superb Combi. Ten opzichte van de vorige generatie is de wielbasis met 5 centimeter gegroeid, in totaal kwam er zelfs 15 centimeter bij. Daarmee is de Passat Variant nu 4,95 meter lang. Breedte (1,85 meter) en hoogte (1,50 meter) veranderden amper ten opzichte van het oude model.

2024 Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Uiterlijk neemt de nieuwe VW Passat de vormtaal over van de jongste Volkswagen-modellen. Een gladde koetswerkstijl die zijn voordelen heeft op aerodynamisch vlak, getuige de uitstekende stroomlijncoëfficiënt (Cx) van 0,25 (tegenover 0,31 voor het oude model). Voeg daar een frontaal oppervlak aan toe dat amper wijzigde, en je krijgt een Passat die veel beter door de lucht klieft dan vroeger. 

Interieur en koffer VW Passat Variant

In het interieur zien we de vandaag onvermijdelijke schermen, waarbij de digitale instrumenten op een display van 10,25 duim het gezelschap krijgen van een centraal scherm dat 12,9 of optioneel zelfs 15 duim groot is. De opbouw van die aanraakinterface werd helemaal herbekeken, voornamelijk door de komst van shortcuts naar de belangrijkste menu’s.

2024 Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Het geheel is identiek aan het systeem in de nieuwe Tiguan… met dat verschil dat de Passat geen recht heeft op de draai-en-drukknop op de middentunnel, waarmee je makkelijk het audiovolume kunt aanpassen of een rijprogramma kunt selecteren. Anderzijds is de materiaalkeuze in de nieuwe VW Passat van aanzienlijk betere kwaliteit dan in die Tiguan. De sfeer in dit interieur is gewoon luxueuzer en verfijnder – meer premium, quoi.

2024 Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

De 5 centimeter extra die tussen de voor- en achterwielen schuilt, komt rechtstreeks de beenruimte voor de achterste passagiers ten goede: met zijn royale binnenruimte op de achterbank eigent de Passat zich een van de USP’s toe van zijn Tsjechische neef, de Skoda Superb. En dat geldt ook voor de kofferruimte: het laadvolume was nog eens met 40 liter aan, tot 690 liter onder het bagagescherm en liefst 1.920 liter met de achterbank neergeklapt. 

Motoren VW Passat Variant

Het motorpalet in de nieuwe VW Passat bestaat uit klassieke en beproefde krachtbronnen, waarbij Volkswagen ook gewoon diesels in het aanbod houdt. Het gaat meer bepaald om de welbekende 2.0 TDI, beschikbaar met 122, 150 en 193 pk. Op benzine bestaat het gamma uit de 2.0 TSI (204 of 265 pk), Vermet daaronder de mildhybride 1.5 eTSI van 150 pk als instapmodel.

Review VW Passat Variant 2024

Ook de plug-inhybridevarianten zijn opnieuw van de partij. Ze ontwikkelen een vermogen van 204 of 272 pk en kunnen dankzij een grote batterij van 19,7 kWh (netto) op papier tot 100 kilometer elektrisch rijden. Ook nieuw is dat die PHEV-versies voortaan op gelijkstroom kunnen worden opgeladen (tot 50 kW).

Rijgedrag VW Passat Variant

Voor deze eerste kennismaking konden wij achter het stuur kruipen van een 2.0 TDI van 150 pk. Een motor die, in tandem met de DSG-zevenbak waaraan hij altijd gekoppeld is, gewoon subliem past bij de roeping van deze Volkswagen Passat als comfortabele en onvermoeibare kilometervreter. Onderweg leer je de kwaliteiten van deze grote break al snel op prijs stellen, zoals zijn hoogstaande comfort – de nieuwe gestuurde schokdemping DCC Pro is een warm aanbevolen optie – of zijn spaarzame karakter.

2024 Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Zonder per se de limieten van het onderstel op te zoeken lieten wij op de kronkelende wegjes in het hinterland van Nice een verbruik van om en bij de 5 l/100 km optekenen. Op de snelweg en bij een meer constant tempo moet 4,5 l/100 km of zelfs minder dan ook perfect mogelijk zijn. Daarmee zou je makkelijk 1.000 kilometer uit een volle tank moeten kunnen halen.

Verdict VW Passat Variant

Omdat er nog leven is buiten de elektrische auto, blijft Volkswagen ook doen waar het Duitse merk altijd al goed in is geweest: breaks bouwen die niet alleen handig, ruim en functioneel, maar ook comfortabel en goed afgewerkt zijn. Uiteindelijk is deze nieuwe Passat een VW-product ten voeten uit… inclusief de stevige prijzen en de ellenlange optielijst die daarbij horen. 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Passat

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker