Audi A1 1.4 TFSI 92kW Design selection

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief
Door mijn e-mailadres in te vullen aanvaard ik dat mijn gegevens behandeld worden zoals beschreven in de Privacybeleid.
Zoals zijn naam doet vermoeden, bevindt de Polo BlueGT zich op het raakvlak van twee werelden. Deze mix van sportiviteit en zuinigheid werd mogelijk gemaakt door allerlei trucjes toe te passen op een en dezelfde motor: de 1.4 TSI met rechtstreekse inspuiting, die niet alleen bedacht werd met het volledige arsenaal aan BlueMotion-technologieën, maar ook - als primeur op een vierpitter - met een actief cilinderuitschakelsysteem. De 1.4 TSI kan dankzij het active cylinder management de helft van zijn cilinders op technische werkloosheid zetten (in casu de tweede en de derde) wanneer de omstandigheden dat toelaten. Concreet betekent dit tussen 1.400 en 4.000 o/m en wanneer het gevraagde koppel tussen 25 en 100 Nm ligt, wat overeenstemt met ongeveer 70 procent van de rijsituaties tijdens de homologatiecyclus, aldus VW.
Bij 50 km/h in derde of vierde kan de brandstofbesparing 1 l/100 km (8 g/km CO2) bedragen. Maar dat is niet alles. Je kunt ook vrolijk op twee cilinders rijden tegen 100 en zelfs 120 km/h of meer als je de wind in de zeilen hebt. Op die manier kan de benzinemotor zich perfect meten met de zelfontbrander, die de reputatie heeft op de lange afstand zuiniger te zijn. Erg interessant, zeker als je weet dat het systeem zich haast onmerkbaar van zijn taak kwijt. Afhankelijk van het motortoerental volstaan 13 tot 36 milliseconden om van twee naar vier cilinders te gaan (en omgekeerd). Enkel een verklikker op het dashboard verraadt de overschakeling. Tenzij je een scherp gehoor hebt, want dan word je een licht geroffel gewaar als de 1.4 TSI op slechts op twee van zijn vier cilinders draait.
De Volkswagen Polo BlueGT verdient meer dan louter het label 'ecosportversie'. Dit is een heuse langeafstandsloper die weet wanneer en hoe hij zijn inspanningen moet doseren om energie te besparen. Geheel volgens de Wolfsburgse logica vat de Polo BlueGT post net boven de kleine 1.2 TSI en vraagt VW een supplement van 800 euro (in Duitsland), waardoor hij met een catalogusprijs van 19.700 euro flirt.
U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Polo BlueGT nalezen in AutoGids 854 van 25/7/2012.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo
Tests
Stockwagens
Tweedehands