Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Scirocco

Net zoals zijn voorgangers graait de nieuwe VW Scirocco gretig in de onderdelenbak van de Golf om zijn kans te wagen bij de massacoupés. Maar is hij ook een beetje sportief?

De derde generatie van de Scirocco ziet er gedrongen en elegant uit, maar herinterpreteert niettemin op een vreemde manier het stilistische erfgoed van het merk. Maar de liefhebbers van het merk mogen gerust zijn: ze hoeven maar de deur te openen om opnieuw tekenen van herkenning te vinden. Het dashboard is zo VW als maar zijn kan: niet bijzonder vrolijk, maar wel goed afgewerkt en ergonomisch doordacht. Achterin kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen in afzonderlijke stoelen. Die kunnen worden neergeklapt om het koffervolume uit te breiden van 292 tot 755 liter.

De bestuurder wordt verwend door de uitgebreide verstelmogelijkheden in de hoogte en de diepte van de stuurkolom en van zijn stoel, waarmee hij een comfortabele houding kan vinden. Zowel de 1.4 TSI als de 2.0 TFSI start op de klassieke manier, met de contactsleutel. In stadsverkeer zijn deze twee discrete en beschaafde motoren moeilijk van elkaar te onderscheiden, doordat de kleinste van de twee dankzij een volumetrische compressor zo gul is met koppel. Het verschil in kracht is pas merkbaar als je fors gaat accelereren, waarbij de extra 40 Nm en pk van de 2.0 TFSI naar boven komt.Qua overbrenging is de Scirocco in eerste instantie enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving en worden alle motoren aangeboden met een manuele zesversnellingsbak.

Ten slotte neemt de Scirocco naast het onderstel van de Golf er ook het erg geslaagde, maar weinig informatieve, elektrisch bekrachtigde stuur van over. Het resultaat is dat de rijsensaties sterk vergelijkbaar zijn met wat je ervaart in een Golf. Als optie kan een gestuurde schokdemping (DCC) worden besteld, waarmee je kunt kiezen uit drie standen: comfort, normaal en sport. In die laatste wordt tegelijk de graad van bekrachtiging van het stuur verminderd. Ook koetswerkbewegingen worden dan beter in
toom gehouden, maar het algemene weggedrag van de Scirocco blijft weinig uitbundig, doordat in alle omstandigheden voorrang wordt gegeven aan stabiliteit boven levendigheid. Hij nodigt uit tot een ontspannen rijstijl, waarbij je kunt genieten van de bijzonder rijkelijke uitrusting.

Onder zijn kleedje van een sportieve coupé verbergt de nieuwe Scirocco dynamische kwaliteiten die erg dicht aanleunen bij die van de Golf, waarvan hij is afgeleid. Misschien wel wat té dicht zelfs, maar in afwachting van de extra pit die krachtiger motoren hem zouden kunnen geven, kan deze elegante coupé toch al rekenen op zijn goede verhouding prijs-uitrusting om klanten over de streep te trekken.

U kunt de eerste test van de VW Scirocco nalezen in AutoGids 749 van 9/7/2008.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Scirocco

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars