Eerste test / Volkswagen Sharan: zichzelf blijven
De Sharan moet reageren op de komst van serieuze rivalen als de nieuwe Ford Galaxy of Renault Espace. Dat doet hij ook, maar VW kiest voor een bijna te timide continuïteit, althans uiterlijk…
De grote eenvolumer van Volkswagen heeft zich altijd al discreet opgesteld, maar dat neemt niet weg dat hij al sinds twintig jaar gezinnen vervoert en dat er op die tijd zowat 800.000 stuks van verkocht zijn. In 1995, bij zijn eerste verschijning in het segment van de echte zevenzitters, deelde VW de kosten met Ford (Galaxy) en Seat (Alhambra). In die tijd stonden zij tegenover een ander viertal, de Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Peugeot 806, en gezamenlijk trokken ze ten strijde tegen de toenmalige marktleiders Renault Espace en Chrysler Voyager. Het was de glorieperiode van de grote eenvolumer.
Die eerste Sharan kende een zeer lange carrière, in totaal vijftien jaar, met daarin twee facelifts. De tweede (huidige) generatie van de Sharan nam de fakkel over in 2010, met nog rationelere argumenten: hij werd groter (+ 220 millimeter) en breder (+ 92 millimeter), maar wel iets minder hoog (-10 millimeter), en ging er op twee fundamentele vlakken sterk op vooruit, dankzij schuifdeuren achteraan en stoelen die wegklappen in de vloer, een duidelijke plus qua moduleerbaarheid. Seat volgde dezelfde weg, maar Ford rooit het sindsdien (niet onsuccesvol) op zijn eentje, met de Galaxy en de S-Max.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Sharan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Ford Galaxy 1.5i EcoBoost 121kW S/S Trend
Renault Espace TCe 225 EDC GPF Intens
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands