Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo DRIVe

Met zijn DRIVe-programma bindt Volvo de strijd aan met de broeikasgassen. Elk jaar moet de CO2-uitstoot verminderen om uiteindelijk op bijna nul te eindigen...

Prijs
NB

Al decennialang is veiligheid een van de belangrijkste verkoopargumenten van Volvo. Minder bekend is dat het Zweedse merk ook al jaren intensief bezig is met de milieuproblematiek. De meeste van de huidige DRIVe-modellen gebruiken de 1.6-dieselmotor van Ford-PSA, die 109 pk en 240 Nm sterk is. Alleen de XC60 en XC70 (die door hun zuinigheidsroeping in DRIVe-versie niet verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving) blijven zweren bij de vijfcilinder van eigen origine, meer bepaald de 2.4D met 175 pk en 420 Nm. Afhankelijk van het model werden verschillende maatregelen genomen om het verbruik te drukken. In de buurt van Stockholm reden we achtereenvolgens met de XC70, de V70 en de S40. Met die eerste twee, die het zonder stop-startsysteem moeten doen (hoewel de V70 over identiek dezelfde motor beschikt als de S40), slaagden we erin om zonder echt moeite te doen verbruikscijfers op de boordcomputer te doen verschijnen die relatief dicht in de buurt van het gemengd normverbruik lagen, met name 6,1 l/100 km voor de XC70 en 5,5 voor de V70. Omdat een stop-startsysteem echter het meest zijn nut bewijst in stadsverkeer, besloten we met de S40 DRIVe Start/Stop een stedelijk traject te volgen. Dat leverde een verbruik van 5,7 l/100 km op, wat een heel eind verwijderd is van het gemengde normverbruik van 3,9 l/100 km, maar wat voor een rit in de stad best aanvaardbaar is.

In navolging van heel wat andere constructeurs bundelt ook Volvo zijn inspanningen om de CO2- uitstoot te verminderen met een specifiek programma. De ingrepen verschillen afhankelijk van het model, net zoals de mate waarin je je rijstijl moet aanpassen. De overheidspremie van 15 procent op de aankoopprijs van de C30, S40 en V50 DRIVe Start/Stop, die zeer uitzonderlijk is in deze segmenten, zou wel eens heel wat geïnteresseerden over de streep kunnen trekken. 

In dit artikel : Volvo, Volvo V70 , Volvo XC70 , Volvo S40

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars