Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo S60 en V60 Polestar : Sportiviteit op zijn Zweeds

Gesterkt door zijn deelname aan het WTCC lanceert Volvo de S60 en V60 Polestar – de eerste telgen van de nieuwe sportafdeling van de autobouwer. Een RS, M of AMG op zijn Zweeds dus...

Vraag de gemiddelde autoliefhebber naar de sportafdeling van een constructeur, en de kans is groot dat hij komt aanzetten met BMW M, Audi Sport, Mercedes-AMG of Renault Sport, maar slechts weinigen zullen Polestar naar voren dragen. Nochtans gaat die naam al twintig jaar mee. Oorspronkelijk ging het om een preparateur van Volvo’s, maar in juli 2015 nam het Zweedse merk Polestar over om er zijn officiële sportafdeling van te maken. De eerste concrete vrucht van die overname is het duo S60/V60 Polestar. Uiterlijk is de verwantschap overduidelijk met de auto die sinds dit jaar deelneemt aan het World Touring Car Championschip (WTCC), waarmee deze versie meteen kleur bekent.

  • Geslaagd aandrijfgeheel
  • Comfort, dagelijks bruikbaar
  • Sereen weggedrag (vierwielaandrijving)
  • Hoog gewicht
  • Plomp rijgedrag bij sportieve rijstijl
  • Snel oplopend verbruik

Alleen al op papier is het concept erg verleidelijk. Voor de aandrijving tekent een 2 liter grote viercilinder, onder druk gezet door de zeldzame combinatie van een turbo én een compressor (die bij lage toeren overigens goed hoorbaar is). Op die manier perst hij er 367 pk uit bij 6.000 o/m, maar ook een koppel van 470 Nm vanaf 3.100 o/m. Daarmee verschilt deze nieuwe S60/V60 Polestar radicaal van het gelijknamige model dat enkele jaren terug in sommige landen (maar niet bij ons) te krijgen was en aangedreven werd door een 3 liter grote zescilinder. Het doel van deze engine swap was hetzelfde als altijd: enerzijds het vermogen opkrikken, anderzijds het verbruik (en dus de uitstoot) terugdringen, net als het gewicht van het motorblok. De tweeliter wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat (waarvan de schakelsnelheden en de respons kunnen worden ingesteld), die het vermogen verdeelt over de vier wielen. 

Voor het onderstel ging Volvo aankloppen bij landgenoot en specialist ter zake Öhlins. Die leverde geen half werk en monteerde schokdempers die erg vergelijkbaar zijn met competitie-exemplaren, aangezien ze zowel voor het in- als het uitveren regelbaar zijn in standen. Uiterlijk is deze Polestar te herkennen aan zijn specifieke velgen, remzadels en radiatorrooster. En dan zijn er nog de stroomlijnelementen die nu eenmaal eigen zijn aan een sportieveling die bedoeld is om door de wind te klieven zonder de stabiliteit bij hoge snelheden in het gedrang te brengen, maar tegelijk voegen die lip vooraan aan de auto, de diffusor achteraan en, op de S60, de kofferspoiler een vleugje agressiviteit toe aan het lijnenspel van de auto.

In dit artikel : Volvo, Volvo S60 , Volvo V60

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars