Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo V40

Volvo waagt opnieuw zijn kans in het segment van de premium-middenklassers met de V40, die het gevestigde Duitse trio Audi A3, BMW 1-Reeks en Mercedes A-Klasse frontaal aanvalt.

Prijs
NB

Voor veel klanten is Volvo in de eerste plaats een garantie op veiligheid. De V40 houdt uiteraard vast aan deze filosofie en biedt daarom naast enkele zeldzame elementen in dit segment (knieairbag voor de bestuurder, dodehoekcontrole, spoorassistent) ook enkele volledig nieuwe dingen, zoals de voetgangersairbag, die bij een aanrijding een deel van de voorruit bedekt om het risico op hoofdletsels te verminderen. Net als in de XC60 is ook hier het City Safety (automatisch remmen voor een obstakel indien de bestuurder niet reageert) standaard, maar het werkt nu tot 50 in plaats van slechts tot 30 km/h.

Net als in de andere modellen van Volvo zijn de stoelen ook hier echte fauteuils. Of toch voorin, waar je de perfecte rijhouding elektrisch kunt instellen. De achterpassagiers kampen daarentegen met een gebrek aan plaats en een minder goed ontworpen achterbank. Onderweg biedt de V40 veel plezier: zijn rijgedrag is preciezer en efficiënter dan dat van de C30/S40/V50, dankzij een directere voortrein die minder zwicht onder belasting. Het comfort plukt de voordelen van een perfect afgestelde schokdemping, terwijl ook de geluiddemping verzorgd is. Voor de motoren geldt hetzelfde, namelijk dat ze hun werk goed doen in alle omstandigheden, al heeft de kleine D2 het wat moeilijk met de hernemingen door een te lange spreiding van de versnellingsbak, die logischerwijs bedoeld is om het verbruik te reduceren.

De overname van Volvo door Geely is duidelijk een goede zaak geweest. Vooral dan voor Volvo, dat de nodige fondsen en alle vrijheid krijgt om nieuwe producten te ontwikkelen. Als eerste telg van dit nieuwe tijdperk getuigt de V40 in elk geval van de goede basis van deze nieuwe samenwerking: hij verenigt alle eigenschappen die nodig zijn om te wedijveren met het onwrikbare Duitse trio, terwijl hij er toch in slaagt om zich te blijven onderscheiden met zijn typisch Scandinavische trekken die zo prettig zijn bij alledaags gebruik (sfeer, veiligheid).

U kunt de Eerste Test van de Volvo V40 nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

In dit artikel : Volvo, Volvo V40

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker