Eerste test / Volvo V60 Plug-in Hybrid
Na enkele prototypetests nodigde Volvo ons uit om met een bijna-definitieve versie van de V60 Plug-in Hybrid te komen rijden. Een wederkennismaking die het beste belooft voor de lancering.
Volvo is vastberaden om begin 2013 als eerste constructeur ter wereld een plug-in hybride met dieselmotor op de markt te brengen, voor een 'aanvaardbare' prijs bovendien. Om dat doel te bereiken vertrekken de Zweden van een bestaand model, de middenklassebreak V60, en kiezen ze voor een hybride aandrijflijn die zich relatief gemakkelijk (en dus voor een beperkte kostprijs) in een conventionele auto laat inbouwen. De V60 kan aan het stopcontact worden opgeladen en heeft dan een zuiver elektrisch rijbereik van zo'n 50 kilometer (onder optimale omstandigheden). Bovendien is Volvo zo verstandig geweest om zijn dieselmotor - in dit geval de krachtigste uit het gamma, namelijk een 2.4-vijfcilinder met 215 pk en 440 Nm - te koppelen aan een conventionele zestrapsautomaat met koppelomvormer.
Het gevolg van alle technologie is dat de V60 Plug-in Hybrid veel vermogen levert (215 diesel-pk's plus 70 elektrische paarden), erg koppelrijk is (440 + 200 Nm) en op de Europese normverbruikscyclus slechts 1,9 l/100 km verbruikt en dus slechts 49 g CO2/km uitstoot. In de praktijk blijkt de auto in elk geval bijzonder overtuigend. De elektromotor is ondanks zijn beperkte vermogen verrassend vlot en kan de auto tot 125 km/h helemaal alleen aandrijven. Omdat de elektromotor al vanaf het vertrekken bergen koppel levert, komt de V60 Plug-in Hybrid bijzonder vlot van zijn plaats. Bij de hernemingen gaat het wat rustiger en op dat moment dient de elektrische krachtbron vooral om het meergewicht te compenseren. Dynamisch zit het ook wel snor.
Als auto weet de Volvo V60 Plug-in Hybrid sterk te overtuigen. Ondanks de complexe technologie is de rijervaring niet anders dan bij een 'gewone' V60 en het zuiver elektrische rijden brengt zelfs rust en ontspanning. Wanneer de centen gaan tellen, wordt het duidelijk dat deze auto vooral op de markt van de bedrijfswagens goed zal scoren door zijn fiscaal gunstige positie.
U kunt de Eerste Test van de Volvo V60 Plug-in Hybrid nalezen in AutoGids 850 van 30/5/2012.
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz C-Klasse Break C 350 E Exclusive
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands