Eerste test / Volvo V90 Cross Country : Van twee walletjes
Hoewel de SUV de wind in de zeilen heeft, blijft er toch ook een markt bestaan voor de grote break die hoger op zijn poten staat. De V90 Cross Country dicht zo de kloof tussen de V90 en de XC90.
Het is ondertussen al twintig jaar geleden dat Volvo de eerste Cross Country-versie van zijn populaire grote break V70 uitbracht. De Zweedse constructeur was toen een van de pioniers en had zelf nog geen SUV’s in het aanbod. Intussen zijn die er wel, maar toch zien de marketeers daarnaast nog altijd een afzetmarkt voor de hoger op zijn wielen staande break. Dat is trouwens niet anders bij de concurrentie, getuige bestaande modellen als de Audi A4 en A6 Allroad, Subaru Outback of VW Passat Alltrack, maar ook een nieuwkomer als de Mercedes E-Klasse All Terrain, waaraan we binnenkort naar alle waarschijnlijkheid ook nog de BMW 5-Reeks Adventure mogen toevoegen. Er is blijkbaar naast de echte SUV nog plaats voor een wagen die veel plaats biedt en toch al wat terreincapaciteiten heeft, maar niet zo uitgesproken als sports utitility vehicle naar voren wil komen.
Tegenover zijn voorgangers biedt de nieuwe V90 Cross Country geen wereldschokkende vernieuwingen. Hij staat natuurlijk wel op het modulaire SPA-platform (Scalable Product Architecture) waarop Volvo vanaf nu al zijn grotere modellen ent, maar technisch gezien zijn er geen grote verschillen met een normale V90. Buiten het feit natuurlijk dat de Cross Country hoger op zijn wielen staat: de bodemvrijheid bedraagt 21 centimeter, wat bij de hoogste is in het segment. Optioneel is een pneumatische ophanging verkrijgbaar, waarmee je het laadvermogen nog kunt doen toenemen.
- Binnenruimte
- Comfort
- Lichte offroadcapaciteiten
- Vrij hoge meerprijs t.o.v. V90
- Grote draaicirkel
- Wat ingewikkelde multimedia-interface
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands