Het concept
Met de XC40 heeft Volvo een derde SUV toegevoegd in zijn gamma. Het is de eerste die rust op het compactere CMA-platform. Alle auto’s die op deze basis ontwikkeld worden zullen in Gent (en iets later ook in China) gebouwd worden. Hij is compacter dan zijn twee grotere broers (XC60 en XC90) en ziet er ook uiterlijk wat verschillend uit (de neuspartij helt “negatief”, het Thor-hamerdesign van de lichten werd geherinterpreteerd. Volvo wil hier duidelijk een jonger (en ook vrouwelijker) publiek bereiken. Vandaar een jeugdiger, ietwat avontuurlijker design maar toch zeker ook met oog voor allerlei praktische details, getuige daarvan de in verhouding grote binnenruimte en de talloze goed uitgekiende oplossingen om dingen op te bergen.
Wat is nieuw?
Zowat de hele auto. Zoals gezegd is het de eerste op het nieuwe, kleinere platform van Volvo, waarop nog een heleboel andere auto’s zullen stoelen. Onder de kap zitten in eerste instantie de recente viercilinders die we al kennen uit andee Volvo’s. Eerst worden de twee topmodellen gelanceerd (allereerst in een soort first edition), wat later verschijnen de mindere goden op het toneel. Topmodel aan benzinezijde is de T5 met een drukgevulde viercilinder van 247 pk. Later komen daar een T4 en een T3 bij, deze laatste zijnde een driecilinder die hoogstwaarschijnlijk zal gebruikt worden voor de hybride versie die later gepland is. Aan dieselzijde heeft de D4 (met dubbele turbo) een vermogen van 190 pk, daarnaast zal ook een D3 te verkrijgen zijn met zowat 150 pk.
De topmodellen T5 en D4 zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en een Geartronic achttrapsautomaat (nu met shift by wire-technologie), de andere modellen beginnen als voorwielaandrijver (met handgeschakelde zesbak) maar kunnen ook als vierwielaandrijver besteld worden, met uitzondering van de T3 die altijd voorwielaangedreven blijft. De ophanging is altijd onafhankelijk, zowel voor- als achteraan, de wieldiameter begint bij 17 duim maar kan optioneel tot een imposante 21 duim opgedreven worden. Op termijn is er ook een geheel elektrisch aangedreven versie voorzien.
Hoe rijdt hij?
Aangezien de topversies eerst op de markt komen, konden wij enkel preproductiemodellen van de T5 en de D4 rijden, de eerste in R-design sportuitvoering, de tweede in Momentum outfit. Het eerste wat opvalt, buiten de uiterlijke looks uiteraard, is de ruimte die het interieur biedt gezien de toch redelijk compacte afmetingen. Het interieurdesign bouwt voort op het Scandinavische design dat we al kennen uit de grotere Volvo’s, maar dat in dit geval met wat meer dash is toegepast, zeker voor wat de beschikbare interieurkleuren betreft (knaloranje kan, bijvoorbeeld). Het instrumentenbord bestaat uit een 12 duim TFT-scherm, bovenaan de centrale console vinden we het 8-duims MMI-scherm terug dat de tactiele bediening van een tablet wil benaderen en waar haast alle functies (iets te veel?) van de auto kunnen bediend of ingesteld worden.
Onze testauto’s waren voorzien van uitstekend zittende stoelen en je zit uiteraard hoger dan in een normale auto, wat door heel veel mensen wordt geapprecieerd in ons verkeer. De XC40 rijdt lichtvoetig, maar net zoals in zijn grote broer vonden we het stuur iets te licht en kunstmatig aanvoelen. De Momentum-uitvoering met kleinere wielen was duidelijk een stuk comfortabeler wat de vering betreft dan de met 20 duim geschoeide R-Design. De beide krachtigste motoren hebben uiteraard wel voldoende vermogen om de auto uiterst vlot voort te bewegen, maar zelfs zij zijn niet echt sportief te noemen, daar is uiteraard het leegewicht van om en bij de 1,8 ton niet vreemd aan. Merkwaardig is wel dat de XC40 slechts een goede 400 kg kan laden, wat toch wat nipt is voor dit soort auto.
Hoeveel kost hij?
De basisprijs voor de T3, die er in de lente van volgend jaar aankomt maar nu reeds te bestellen is, bedraagt 30.400 euro. De D3 dieselversie heb je aan 32.950 euro, allebei uiteraard met voorwielaandrijving. Vanzelfsprekend lopen de prijzen op van zodra je andere motoren en uitrustingsversies bestelt. Zo kosten de Launch Edition versies (leverbaar vanaf begin maart) van de T4 en de D4 niet minder dan 50.900 en 48.700 euro en dat is toch niet echt goedkoop meer. Een Momentum-outfit kost 2.100 euro extra ten opzichte van de basisversie, kies je voor R-Design of de Inscription-topuitrusting dan betaal je daarvoor 5.100 euro extra.
Wie zijn de concurrenten?
Volvo plaatst zijn XC40 zelf in het premiumsegment van de compacte SUV. Dat wil dus zeggen dat zijn rechtstreekse tegenstanders een BMW X1 zijn (de bestseller bij ons), de Audi Q3 (waarvan volgend jaar een nieuw model te verwachten is), de al even spiksplinternieuwe Jaguar E-Pace, de Mercedes GLA en last but not least de Range Rover Evoque. Te duchten concurrentie dus, maar toch heeft Volvo er redelijk wat vertrouwen in dat het met deze nieuwe “kleine” Volvo-SUV het succes van zijn grotere broer XC60 min of meer zal kunnen herhalen. Dat zou natuurlijk uitstekend zijn voor de fabriek in Gent aangezien het op het tweede model op basis van het CMA-platform toch nog eventjes wachten is.
ONS VERDICT
Met de geheel nieuwe XC40 lanceert Volvo een interessante nieuwkomer in het marktsegment van de premium compacte SUV. De auto oogt vrij opvallend, biedt aardig wat ruimte en functionaliteit en rijdt overwegend aangenaam en comfortabel. Het stuur had wat minder licht gemogen, als je opteert voor de sportuitvoering en grote wielen gaat het veercomfort er wel op achteruit en als je je wat laat gaan beginnen ook de prijzen premium te zijn, maar dat zijn de klanten in dit segment wel gewoon, bij de concurrenten is het niet anders.
In dit artikel : Volvo, Volvo XC40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!