- Score redactie /20
Herinner je de vorige BMW X2. In essentie was dat een iets potiger gevormde X1 die zich verder louter door wat accenten onderscheidde van zijn conventioneler gestylede broer. Hij was dus niet rapper, noch (veel) snediger om te sturen. Maar je offerde er wel praktisch gemak voor op. Wat de vraag deed rijzen waarom je er dan meer voor zou neertellen. Puur voor die looks?
Ook voor deze tweede generatie bouwt de X2 verder op de fundamenten van de X1. En ook nu vraagt BMW je – voor die identieke technische basis – een supplement. Alleen beloven ze je in München dat je voor die 850 euro extra (in het geval van deze M35i xDrive) deze keer wél op meer kunde getrakteerd zal worden. Benieuwd of die mooie woorden zich ook vertaald zien in passende daden…
Stilistische stijlbreuk
Qua design zit het alvast goed. Waarmee we vooral doelen op de vrij duidelijke stijlbreuk die BMW heeft doorgevoerd. Of die nieuwe look ook geslaagd is, is daarentegen voer voor discussie. Want de styling van de vorige X2 mag dan misschien wel (te) braaf zijn geweest, ze passeerde evenzeer zonder controverse. In tegenstelling dus tot het huidige coupé-SUV-concept – of Sports Activity Coupé (kortweg, SAC), zoals ze een dergelijke koetswerkvariant bij BMW benoemen.
Aan eenieder om uit te maken tot welk kamp hij of zij behoort, maar ons heeft de nieuwe snit niet echt warm gekregen, de kloekere grille met haar twee horizontale spijlen of het kwartet aan dreigende uitlaatpijpen onder de achterbumper ten spijt. Het is ons allemaal wat te generisch, zeker achteraan – op de kofferklep zouden makkelijk een aantal andere merklogo’s dat blauw-witte schild kunnen komen vervangen. In profiel lijken de proporties dan weer niet te kloppen, met die gedrongen kont die niet in correlatie lijkt te staan met de vrij lange neus. Maar goed, zoals gezegd, over smaken en kleuren…
In alle richtingen gegroeid
Om het glas halfvol te houden willen we daar wel aan toevoegen dat de X2 vormelijk nu een stuk beter aansluit bij de andere SAC’s van het merk (de X4 en X6). Bovendien, en dat is een heel belangrijke vaststelling, boet je er op praktisch vlak niets meer mee in ten opzichte van de X1, integendeel zelfs. Met 4,55 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,59 meter in de hoogte groeide de X2 in alle richtingen, waarbij hij zijn voorganger én de X1 (toch in de lengte) moeiteloos overvleugelt.
Die grotere buitenafmetingen gaan samen met een grotere wielbasis dan vroeger (+ 2,2 centimeter), bredere sporen (+ 10 centimeter, zowel voor- als achteraan) en een flink grotere koffer, met een minimum van 560 liter (+ 90 liter). Ook op dat laatste vlak moet de X1 trouwens het onderspit delven: in vergelijking met de X2 doet die het met 20 liter bagageruimte minder.
Doordat beide X-modellen hun wielbasis delen (met dus eenzelfde beenruimte op de achterbank tot gevolg) en de X2 – door de flukser duikende dakstijl – enkel qua instapgemak achterin wat moet toegeven (aan hoofdruimte is er ook in de X2 geen gebrek), leidt dat tot de verrassende vaststelling dat de sportiefste van de familie tegelijk ook de meest geriefelijke is.
Foto's: Jeroen Peeters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!