Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Dacia Duster Hybrid (Extreme)

Geschreven door Benoît Lays op

De nieuwe Duster combineert een volwassener koetswerk met moderne technologie en een hybride aandrijflijn, maar aan de succesformule raakt Dacia niet: ook de derde generatie biedt zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld.

27.890 €
  • Score redactie /20

Dertien jaar na zijn lancering is de Dacia Duster uitgegroeid tot een van de succesverhalen van het budgetmerk, met 2,4 miljoen verkochte exemplaren. Stel je voor: de fabriek in het Roemeense Pitesti produceert bijna duizend Dusters per dag, wat neerkomt op ongeveer één per minuut. En toch was het succes indertijd geen uitgemaakte zaak, als we terugdenken aan sommige spottende reacties op de compacte Roemeense SUV toen hij bij ons werd gelanceerd.

De spartaanse en rustieke nieuwkomer was niet alleen een hit bij professionals, maar ook bij een behoorlijk aantal automobilisten die op zoek waren naar een solide, goedkope auto. De tweede generatie kreeg verfijndere lijnen en een aantal rijhulpsystemen. Het model van de derde generatie pakt nu uit met een nog zachtere look, terwijl voortaan ook digitale schermen het interieur domineren.

Verschillende motoren

Voor het ontwerp van deze derde Duster-generatie heeft Dacia geput uit de onderdelenvoorraad van de Renault-groep, waarbij logischerwijs de keuze viel op het CMF-B-platform, dat al op grote schaal wordt gebruikt door Renault voor de Arkana en de Captur, maar ook door Dacia voor de Jogger en de Sandero. Er worden drie motorversies aangeboden: de instapper Eco-G 1.0 TCe (100 pk en 170 Nm) op lpg en benzine (waarmee hij een rijbereik van 1.400 kilometer kan claimen), de klassieke 1.2 TCe (130 pk en 230 Nm) en tot slot de 140 pk sterke 1.6-hybride (de versie die we in deze detailtest onder de loep nemen).

Allemaal hebben ze standaard voorwielaandrijving, maar van de 1.2 TCe is er ook een 4x4-variant. Die kan zeker de interesse wekken van automobilisten die op het platteland of in de bergen wonen, hoewel die misschien minder dan vroeger geneigd zullen zijn om hun Duster zwaar op de proef te stellen.

Starkle en Sleep Pack

Deze derde generatie van de Duster trekt immers veeleer de kaart van de esthetiek, met een krachtig design dat wordt geaccentueerd door de eenvoud van zijn vormen en volumes: een erg verticaal front, zuiver uitgesneden wielkasten en een brede achterklep die in de verf wordt gezet door donkere lichtblokken. Dat alles wordt nog steeds perfect beschermd door dorpelverbreders, terwijl de bodembeschermplaten voor- en achteraan in de massa gekleurd zijn.

Al die onderdelen zijn gemaakt van een robuust nieuw materiaal genaamd Starkle, dat tot 20 procent gerecycleerd polypropyleen bevat. Dat vertaalt zich in witte deeltjes die een glinsterend effect geven aan de bumper, omdat Dacia er bewust voor heeft gekozen geen extra laklaag te gebruiken om ze te verbergen. In dezelfde geest betekent de beperkte omvang van de gebruikershandleiding dat er minder papier verspild wordt, terwijl de volledige versie digitaal beschikbaar is via de My Dacia-app.

En voor de avonturiers is het Sleep Pack verkrijgbaar, met een tweepersoonsbed dat in minder dan twee minuten gebruiksklaar kan zijn, inclusief uitklaptafeltje en opbergruimte.

Foto's: Jonathan Godin

 

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker