Detailtests / Audi A3 1.8 TFSI & 1.9 TDI e
Om op het sterk heersende milieubewustzijn in te spelen stelt Audi twee "groene" versies voor van zijn A3: de gedownsizede 1.8 TFSI en de geoptimaliseerde 1.9 TDI e.
- Score redactie /20
De viercilinder-TDI's met pompinjectoren hebben de turbodiesels met een gemeenschappelijke inspuitbuis lange tijd op minstens twee domeinen overklast: hun hogere specifieke koppel en hun extreme zuinigheid. Over hun lawaaierige aard zullen we het even niet hebben... De basis-TDI e, die op het punt staat verdrongen te worden door common rail-versies, omdat die makkelijker voldoen aan de Euro 5-normen, komt dankzij enkele kunstgrepen die niets kosten, nog zuiniger uit de hoek. En het enige nadeel aan de hele zaak is een iets minder groot rijgemak. Waarom de TDI e dan 810 euro duurder is dan een gewone 1.9 TDI? Dat is de meerprijs die je betaalt voor de partikelfilter die hij standaard heeft en waarvoor u dus zwaar in de buidel moet tasten. Ecologische voornemens lonen blijkbaar niet... De 1.8 TFSI wist ons dan weer te overtuigen met zijn homogene karakter: een ideale mix van brio, rijcomfort en muzikaliteit. Hij vormt het beste bewijs dat "schone" benzinemotoren zonder gewetensbezwaren de GTI-spirit kunnen cultiveren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands