De stille introductie van de TDI 120 in de A4-familie is symptomatisch voor het dilemma van de Duitse merken. Omdat ze zo gewoon zijn om uit te pakken met hun antwoord op de vermogenswedloop en met een brede waaier aan dikke motoren, hebben ze het moeilijk om zich aan te passen om een kleine viercilinder- turbodiesel met gereduceerd vermogen en koppel aan de man te brengen, zelfs wanneer zo'n model hen kan helpen zich te verdedigen tegen de beschuldiging dat ze grootverbruikers van fossiele brandstoffen zijn. De Duitse motorenbouwers zijn de jongste tijd het sterkst van al op het vlak van de reductie van uitlaatgassen, maar dat weet bijna niemand omdat het rendement van hun dikke motoren alle aandacht naar zich toe trekt. Hun onophoudelijke zoektocht naar meer vermogen overschaduwt hun ecologische inspanningen, die niet alleen onmiskenbaar maar ook obsessief is: ze willen minder CO2 uitstoten en tegelijk meer pk's vinden.
Rijgedrag: 136/200/200
Het CO2 light-logo was tot op heden het voorrecht van de TDI's met pompinjectoren (Audi TDIe, Seat Ecomotive, Skoda Greenline en VW BlueMotion). De A4 wijdt de eerste 2.0 TDI met common rail in die minder verbruikt en minder CO2 uitstoot: de 120 pk-versie,waarvan de naam nog niet voor alle markten is vastgelegd. De invoerders zien de term Efficiency niet zitten omdat die te veel doet denken aan BMW's initiatieven. Naast een langere eindoverbrenging maakt deze ?groene? A4 beter dan de 2.0 TDI 143 gebruik van de capaciteit van piëzo-injectoren om de diesel zuinigjes en in meerdere fases te kunnen verstuiven.
Veiligheid: 152/200/200
Om het verbruik zoveel mogelijk te drukken staat onze A4 2.0 TDI 120 op een met 15 millimeter verlaagd onderstel en Michelins Primacy HP.Daar zit geen enkele sportieve bedoeling achter:Audi wil zo gewoon de lucht- en de rolweerstand verlagen. Om dezelfde reden recupereren de remmen energie om de alternator bij te staan, die daardoor kleiner en minder energieverslindend kon worden.Verder heeft het model het dynamische evenwicht van de gewone A4 behouden, dat wordt gekenmerkt door een nieuwe gewichtsverdeling - het overlangse aandrijfgeheel werd naar achteren geschoven - waardoor hij een van de meest levendige berlines in het segment van de prestigieuze middenklassers is geworden.
Comfort: 160/200/200
Het verlaagde onderstel van de 2.0 TDI 120 is comfortabel. Het is weliswaar nog altijd een beetje stug "op zijn Duits", maar filtert beter dan de sportophanging die op andere versies als optie wordt aangeboden. Bepaalde interieurafmetingen namen toe (breedte op heup- en ellebooghoogte, hoofdruimte) en de stoelen bieden een goede steun.Achterin is de beenruimte er niet zoveel op vooruitgegaan (plus 3 centimeter) als de verlenging van de wielbasis (plus 16 centimeter) doet vermoeden. De erg goed geventileerde en geluidgedempte A4 geniet nog steeds een knappe afwerking en laat een onfeilbare kwaliteitsindruk achter.
Functionaliteit: 156/200/200
De bodem werd aangepast om minder luchtwervelingen te veroorzaken onder de auto.Verder is het koetswerk van zowel de berline als de Avant volledig vergelijkbaar met dat van elke andere A4. De enige beperking komt van de roeping van het model,die elke optie uitsluit die veel weegt of die zijn zuinige karakter in het gedrang zou kunnen brengen. Zo zou het absurd zijn om bredere banden te monteren, terwijl hij bovendien niet de meest aangewezen sleepauto is als je constant met een aanhanger rijdt. De vele opties zijn vaak duur, of zelfs vrekkig (Isofix), of ze brengen gewoon weinig bij (Servotronic).
Budget: 164/200/200
De A4 2.0 TDI berline verbruikt volgens de norm EG 93/116 (gemengde cyclus) 5,3 l/100 km in zijn versie met 143 pk, en zou slechts 5,1 l/100 km vergen in zijn nieuwe 120 pk-variant. Onze eigen metingen doen veel meer dan die beweringen bevestigen: tijdens onze test heeft de Avant met 120 pk 6,5 l/100 km verstookt, terwijl de 2.0 TDI 143 met vier deuren 7,8 l/100 km tot zich nam. Een Avant 2.0 TDI 143 met Multitronic- automaat die we onlangs testten, vergde gemiddeld 7,9 l/100 km. Die winst van meer dan een liter bereikten we zonder kunstgrepen toe te passen of economy run-trucs te gebruiken.
Besluit: 768/1000/1000
De Audi A4 2.0 TDI 120 faalt op een fundamenteel punt: door zijn CO2-uitstoot in vergelijking met de TDI 143 te reduceren van 139 naar 134 g/km (van 143 naar 140 g/km in het geval van de Avant) heeft dit ?groene? model recht op geen enkele van de stimuli die in verschillende landen van de Europese Unie in het leven worden geroepen... Jammer. Bovendien is een reductie van 3 tot 5 g/km peanuts. Bepaalde constructeurs geven de indruk dat ze absoluut geen rekening houden met het veelvoud aan nieuwe belastingen, maar profiteren wel van de meerderheid ervan wanneer ze een versie met ecologisch-economische roeping ontwikkelen. In vergelijking met BMW, dat een en ander in een stroomversnelling brengt door het Efficient Dynamics-pakket op alle viercilinders standaard aan te bieden met het stop-startsysteem en daardoor gevoelig beter te doen op het vlak van CO2-uitstoot (in de stad en op een gemengde cyclus), blijven voor Audi niet veel argumenten meer over. Zelfs al blijft de 2.0 TDI 120 de zuinigste A4... onder de TDI's (viercilinders met 143 pk en 170 pk en V6'en met 190 en 240 pk en manuele versnellingsbak) die eigenlijk allemaal weinig verbruiken.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 nalezen in AutoGids 755 van 1/10/2008.