Detailtests / Audi A8 3.0 TDI
De vernieuwde Audi A8 heeft recht op een lange lijst kleine technische updates en op een gamma motoren die tegelijk krachtiger en zuiniger werden, zoals de onvermijdelijke 3.0 TDI.
- Score redactie 15.00 /20
Aan zijn bijna onveranderde uiterlijk zou je het niet zeggen, maar de teams die in Ingolstadt belast waren met de ontwikkeling van de grote A8, hebben niet bepaald stil gezeten. Gezien de inzet van het spel mag dat geen verbazing wekken. Het S-segment - dat van de topklasseberlines - is immers nog altijd de meest winstgevende categorie voor de Duitse constructeurs. Eerder dan op het uiterlijk - dat toch een beetje verandert - hebben de ingenieurs zich hoofdzakelijk op de inhoud geconcentreerd. De evoluties hebben uiteraard te maken met gemak en veiligheid (head-updisplay, nachtzichtcamera), met comfort en met kwaliteitsindruk (nieuwe bekledingsmaterialen), maar ook met de motoren, die allemaal in meerdere of mindere evolueren. Iedereen weet dat de Belg houdt van diesels, en op dat vlak kan de A8 absoluut voldoen. De meer courante 3.0 TDI stemt zijn vermogen tegenwoordig af op dat van de BMW 730d (258 pk), maar qua koppel doet hij er natuurlijk een schepje bovenop (580 Nm in de A8 tegenover 560 in de 7-Reeks). In dit segment, waar niets ooit genoeg is, mag je immers niet aarzelen om altijd iets meer te doen dan de buren.
- Hoog comfortpeil
- Plezierig weggedrag
- Trekkracht met Quattro-overbrenging
- Verbazingwekkende prestaties, beperkt verbruik
- Vrij volledige standaarduitrusting
- Zorg voor afwerking
- Matige verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Teleurstellende bagageruimte
- Dure opties
- Verouderde MMI-bediening
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands