- Score redactie 15.97 /20
Net zoals BMW met zijn 7-Reeks en Mercedes met zijn S-Klasse gebruikt Audi zijn prestigeberline als een techn(olog)ische vitrine. Deze jongste generatie van de A8 – intussen al de vierde – vormt geen uitzondering op die regel en pakt uit met het beste wat het merk met de vier ringen te bieden heeft op het vlak van ondersteltechnologie, rijhulpsystemen, comfortuitrusting en geïntegreerde connectiviteit. Qua koetswerklijn vertoont Audi’s prestigeberline veeleer een zachte evolutie. Geen wonder, want het cliënteel is nog steeds vrij conservatief in dit segment. In het interieur is de vernieuwing echter duidelijker merkbaar.
Onmiddellijk valt de bestuurderspost op, die werd herzien in het licht van het nieuwe MMI-systeem,
met een bedieningsinterface met dubbel aanraakscherm. Het chassis is nog steeds overwegend
gemaakt van aluminium (58 procent), maar er is ook sprake van nieuwe materialen, zoals magnesium (voor de voorophanging) of met koolstofvezel versterkte kunststof (voor het schutbord achteraan) om het koetswerk stijver te maken (+24 procent ten opzichte van de vorige generatie) zonder het te verzwaren. Net zoals voorheen is de A8 ook nog steeds beschikbaar als ‘korte’ (met een wielbasis van 3 meter en een totale koetswerklengte van 5,17 meter) en als lange versie (respectievelijk 3,13 en 5,30 meter).
- Algemeen comfort van (erg) hoog niveau
- Wegligging, feilloze trekkracht
- Romige en soepele motor
- Geslaagde ergonomie
- Algemene afwerking, kwaliteit van de materialen
- Iets minder dynamisch weggedrag dan voorganger
- Verhouding prestaties-verbruik t.o.v. voorganger
- Soms brutaal motor-versnellingsbakgeheel
- Knarsende bestuurdersstoel op onze testauto
- Eindeloze lijst dure opties
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!