- Score redactie 14.00 /20
Het hart van een Audi RS is steeds de motor en dat is voor de RS3 niet anders: na een carrière met uitsluitend viercilinders (al was hij in het begin ook even met een 250 pk sterke 3.2-VR6 verkrijgbaar) krijgt de A3 op het eind van zijn levensloop een vijfcilinder in lijn aangemeten. Dankzij drukvoeding weet die liefst 340 pk en 450 Nm te puren uit een slagvolume van slechts 2,5 liter. Verder is de ophanging aangepast, met sporen die vooraan 30 millimeter zijn verbreed en achteraan 21 millimeter. De veren en dempers zijn uiteraard herijkt, maar de architectuur van de ophanging is ongewijzigd overgenomen van de rest van het A3- gamma, met dat verschil dat de RS3 21 millimeter dichter bij het asfalt ligt. Achter de specifieke velgen, die niet minder dan negentien duim groot zijn, schuilen gigantische geventileerde remschijven. Zoals bij alle sportieve Audi's is vierwielaandrijving standaard en de RS3 wordt bovendien enkel geleverd met een gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en schakelhendels achter het stuur. Uniek voor de RS3 tegenover andere A3-varianten is de Sport-knop op het dashboard. Die verscherpt de gasrespons en de stuurbekrachtiging (al merk je daar in de praktijk maar weinig van) en zet een klep in het uitlaatsysteem open die maakt dat de vijfcilinder zijn vocale capaciteiten ten volle tot hun recht kan laten komen.
- Verbluffende prestaties, motorklank
- Volle, karaktervolle en relatief zuinige motor
- Dagelijkse bruikbaarheid, afwerkingskwaliteit
- Personaliseringsmogelijkheden
- Mechanische grip, stabiel en veilig weggedrag
- Indrukwekkende S-Tronic-versnellingsbak
- Weinig speels weggedrag
- Moeilijke instap (optionele kuipstoelen)
- Fors prijskaartje
- Verbruik bij erg dynamische rijstijl
- Stugge ophanging op erg slechte wegen