Citroën DS 3 Racing

De vrees die leefde bij een aantal autofanaten dat het hier om een would-besportieveling zou gaan, een afkooksel van the real thing, lijkt ongegrond. In grote lijnen neemt de S1 de techniek van de zeer exclusieve A1 Quattro over, met dat verschil dat hij minder gebruikmaakt van speciaal voor de auto vervaardigde onderdelen, maar meer in de eigen voorraadkast en die van andere merken in de VW-groep is gaan snuffelen. Zo ligt in zijn neus de motor die onder meer in de recentste VW Golf GTI terug te vinden is, meer bepaald in de sterkere Performance-versie. De vierwielaandrijving (met elektronisch gestuurde lamellenkoppeling aan de achteras, voor een betere gewichtsverdeling) komt van de A3, evenals de viervoudig geleide, onafhankelijke achterwielophanging. Vanzelfsprekend werden ook de remmen aangepast, terwijl de auto standaard op zeventienduimvelgen staat. De S1 is slechts met één enkele krachtbron verkrijgbaar en ook alleen met een handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen - de gerobotiseerde DSG-bak is niet beschikbaar. Hij is er als driedeurs en als vijfdeurs, waarbij je voor de twee extra deuren net als bij de andere A1-modellen 750 euro moet rekenen.