Detailtests / Audi TTS
De eerste generatie van de Audi TT wist vooral estheten te verleiden, de tweede valt de gevestigde waarden rijdynamisch aan, zeker in zijn supersportieve TTS-versie.
- Score redactie 15.04 /20
Grofweg gezien is de TTS een TT 3.2 waarvan de motor werd vervangen door die van een S3. Hij neemt namelijk de vierwielaandrijving met Haldex-koppeling, de gestuurde schokdemping Magnetic Ride en de grote remmen over van die eerste, in combinatie met de erg krachtige versie van de 2.0 TFSI van die tweede. Voor de rest maakt de TTS gebruik van dezelfde AFS-structuur (Audi Space Frame) als de andere TT's: van de 206 kilo die zijn gelaste en gelijmde zelfdragende chassis weegt, is 140 kilo (of 68 procent) van aluminium en 66 kilo (32 procent) van staal. Dankzij die gecombineerde constructie kan het gewicht van de structuur gericht teruggedrongen worden om het evenwichtig over beide assen te verdelen: het lichte aluminium wordt gebruikt voor het voorste en het middelste gedeelte van de struc- tuur, het staal voor het achterste. Volgens onze metingen droeg de vooras van ons testexemplaar ? leeg gewogen, maar met een volle tank ? 839 kilo, dus 59 procent van het totale gewicht van 1.423 kilo. De 272 pk sterke TTS uit 2008 is dus 31 kilo lichter dan de oorspronkelijke TT 1.8 T Quattro van 225 pk die we hebben gewogen in 1999, en ook iets evenwichtiger, aangezien de vooras van die laatste iets meer dan 60 procent van het totale gewicht droeg. Ziedaar het bewijs dat de algemene trend naar een steeds hoger gewicht niet onvermijdelijk is.
- Topprestaties
- Rijhouding
- Kwaliteitsindruk
- Verhouding prestaties-verbruik
- Grote koffer
- Gewillige motor bij alle toerentallen
- Beperkt gewicht
- Onbruikbare achterste plaatsen
- Magnetic Ride-ophanging
- Weggedrag op een slecht wegdek
- Vrekkig optiebeleid
- Versnellingsbakbediening
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands