- Score redactie 14.88 /20
Je had kunnen verwachten dat BMW ook voor de 1 Cabrio voor een hard wegklapdak zou kiezen, net als voor de 3-Reeks, maar dat is niet het geval. Zo'n dak mag dan al voordelen hebben qua structurele stevigheid (in gesloten toestand), veiligheid en comfort, als je het toepast op een auto die vier echte zitplaatsen wil aanbieden, heeft het zeker ook zijn nadelen. De (voorlopig enige) rechtstreekse concurrent voor de open BMW 1, de Audi 3 Cabriolet, heeft ook een stoffen vouwdak (Audi blijft trouwens voor al zijn modlen voor stof kiezen) en ook Mercedes heeft ons verzekerd dat hun vierzitscabrio's altijd een stoffen kap zullen hebben. BMW koos voor automatische rolbeugels om de recht naar achter lopende gordellijn niet te verstoren. Om dezelfde esthetische redenen werd de kap onder een grote afdekplaat verborgen, wat visueel bijzonder geslaagd is, maar ook weer een beetje ruimte vreet. Het hele mechanisme is dan wel weer zo robuust uitgevoerd dat je deze procedure ook nog kunt uitvoeren terwijl de auto rijdt, tot een maximumsnelheid van 50 km/h.
- Heerlijke, atmosferische zes-in-lijn
- Algemeen rijcomfort en rijplezier
- Nog steeds uitstekende zesbak
- Afwerkingskwaliteit, geluiddemping
- Geslaagde esthetiek
- Tochtvrij interieur
- Te verwachten herverkoopwaarde
- Stevig prijskaartje
- Uitrstingslacunes, soms dure opties
- Stuur mag consistenter
- Nogal krappe achterste plaatsen
- Rijcomfort en -gedrag op slechte weg
- Te kleine brandstoftank
- Ietwat traag kapmechanisme
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks