- Score redactie 15.45 /20
We keren even terug in de tijd, naar het begin van de jaren tachtig. Met enige ironie merkte iemand toen op: “Wat, een nieuwe BMW met 75 pk? Is het een tweewieler misschien?” Nee, het was gewoon een 315 (type ‘E21’ voor de kenners van de fabriekscodes), een toegeknepen versie van de (zelf al amechtige) 316. Niet echt wat je van een merk met een sportief imago verwachtte.
Hoe diezelfde man dik dertig jaar later gereageerd zal hebben toen BMW in 2014 de 2-Reeks Active Tourer uitbracht, daar hebben we het raden naar, maar we kunnen er ons wel iets bij voorstellen. Want die 2 Active Tourer was voor de merkfanaten zonder twijfel hét model waarmee BMW zijn ziel aan de duivel had verkocht. Een voorwielaangedreven eenvolumer met een halve zescilinder onder de kap? Wie bedacht zoiets? Heiligschennis was het, dat zou toch nooit werken?
In München bewezen ze echter het tegendeel, want van die eerste generatie Active Tourer vonden niet minder dan 430.000 exemplaren een eigenaar. Die eigenaars waren doorgaans dan ook nog eens nieuwe klanten voor het merk. Dus wat doe je wanneer een model goed in de markt ligt? Je ontwikkelt een opvolger, natuurlijk...
Foto’s: Quentin Champion
- Uitstekende tandem motor-versnellingsbak
- Comfort (schokdemping, geluidsisolatie)
- Ruim en kwaliteitsvol interieur
- Typische BMW-prijzen
- Geen iDrive-controller meer
- Geen versie met 7 plaatsen
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!