Detailtests / BMW iX1 xDrive30 (2023) - in detail
In het kielzog van de X1 lanceert BMW nu ook diens zuiver elektrische afgeleide: de iX1 is een relatief conventionele compacte SUV, maar toch zeer veelbelovend, in die zin dat dit het meest betaalbare nulemissiemodel van het merk is. En geen uitstoot betekent ook een maximale aftrek voor zelfstandigen en bedrijven.
- Score redactie 14.90 /20
BMW was in 2013 een van de EV-pioniers op onze markt, met de kleine i3. Nu de ingenieuze en originele stadsauto met zijn omgekeerd openzwaaiende achterdeuren en zijn minimalistische interieur met pensioen is, neemt de iX1 de rol van instapmodel in het elektrische gamma uit München over.
Al is dat wel relatief, want deze elektrische afgeleide van de X1 speelt budgettair een paar klassen hoger: op de hier geteste xDrive30 – de enige iX1 die momenteel in de catalogus staat – kleeft een basisprijs van… 57.950 euro. Waarmee meteen duidelijk is tot wie hij zich richt: B2B-klanten, die hem – anders dan bij de andere X1’s – ook de komende jaren 100 procent kunnen blijven inbrengen.
Foto’s: Jonathan Godin
Bekijk ook onze video van de BMW iX1
- Rijplezier, algemeen comfort
- Rijhouding, algemene ergonomie
- Fabricagekwaliteit, afwerking
- Verbruik kan oplopen
- Gepeperd prijskaartje
- Ergonomische details (klimaatregeling)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands