- Score redactie 16.00 /20
Het spreekt vanzelf dat de M5 het algemene ontwerp overneemt van de recente 5-Reeks, die begin 2010 werd voorgesteld. Zijn turbomotor werd aan een speciale M-kuur onderworpen, maar is de nieuwe V8 die we in het hele hogere BMW-gamma terugvinden. Hij is hier wel gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, een verdere ontwikkeling van de M DCT die we al in de M3 konden vinden. Tussen de aangedreven achterwielen zit een gesofisticeerd, elektronisch gecontroleerd M-sperdifferentieel dat werkt via een supersnel reagerend meerschijvensysteem en kan sperren van 0 tot 100 procent. Het werkt de hele tijd samen met de actieve stabiliteitscontrole DSC waarvan het onder meer de wielspininformatie krijgt, ook als de bestuurder de DSC as such heeft uitgeschakeld. De ophanging is ook verlaagd en de drie settings waarin je de gestuurde schokdemping kunt zetten, variëren van sportief comfortabel tot supersportief.
- Buitengewone motor, prestaties
- Veilige en plezierige wegligging
- Algemeen rijcomfort
- Grote kofferruimte, functionaliteit
- Vrij discrete sportiviteit
- Verzorgde afwerking en uitrusting
- Wat tegenvallende remmen
- Stevig prijskaartje, soms dure opties
- Verbruik kan oplopen
- Gevoeligheid voor spoorvorming
- Hoog gewicht,weinig speelsheid
- Vrij krenterige waarborg
In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks