- Score redactie /20
Als geestelijk broertje van de X5 volgt de X3 dezelfde filosofie: evenveel rijplezier bieden als een berline van het merk. Daarvoor kiezen betekent dan ook meteen afzien van het zware terreinwerk ten voordele van een dynamische, zelfs speelse, maar echt geruststellende rijstijl. Om die troeven concreet te maken zijn de ingenieurs vertrokken van een nieuw platform, waarop
ze een complexe en nauwkeurige ophanging bevestigden (veerpoten met dubbel scharnierpunt en trekstangen vooraan en een meerarmige achteras). Ze ontwikkelden echter ook de xDrive-vierwielaandrijving, waarvan de enige doelstelling is de actieve veiligheid ten goede te komen met behulp van een supersnelle meerschijvige koppeling. Dat systeem is overigens zo overtuigend dat de X5 het niet niet veel later heeft overgenomen. Ondanks die waaier aan kwaliteiten, samen met het voordeel van zijn compactheid, ondervindt de X3 toch wat moeilijkheden om zich te verkopen. Dat hoeft echter niet te verrassen, want tot dusver was het model
enkel verkrijgbaar met elitistische motoren (2.5i van 192 pk, 3.0i van 231 pk en 3.0d van 204 pk), terwijl de prijzen vergelijkbaar waren met die van een X5. Waarom dan een kleintje kopen terwijl je voor hetzelfde geld een grotere kan krijgen? De komst van de veel minder dure tweeliterdiesel zou verandering moeten brengen in die situatie en de commerciële carrière van de X3 echt te lanceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!