Detailtests / BMW X5 xDrive 30d
De X5 bleek van bij zijn lancering in 1999 een schot in de roos. Gezien het succes van de formule houdt BMW voor de derde generatie van zijn zelfverklaarde 'Sports Activity Vehicle' hetzelfde recept aan.
- Score redactie /20
Eerder dan dat er sprake is van een brutale koerswijziging, lijkt de nieuwe X5 een op alle vlakken geperfectioneerde versie van zijn voorganger. Een eerste rechtstreekse gevolg daarvan is dat deze derde generatie, die nog altijd gebouwd wordt in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg, ongeveer de buitenafmetingen van zijn voorganger behoudt. Zo is de wielbasis identiek (2,93 meter), terwijl de achteroverhang nagenoeg ongewijzigd is gebleven (0,2 centimeter korter). Alleen de vooroverhang nam lichtjes toe (met 2,6 centimeter), wat de totale koetswerklengte op 4,86 meter brengt. Gezien zijn status van sportieve SUV krijgt de X5 krachtiger motoren en uitgebreide mogelijkheden op het vlak van geevolueerde ophangingen en overbrengingen. Het is echter vruchteloos zoeken naar een offroadpakket: de X5 is nog altijd niet van plan om de gebaande paden te verlaten. In de eerste plaats besteedde de X5 echter aandacht aan zijn uitstoot. Zo is er voor het eerst een X5 verkrijgbaar met een... viercilindermotor en enkel achterwielaandrijving (sDrive 25d), die met zijn CO2-uitstoot van net geen 150 g/km vooral zakelijke rijders moet verleiden. Een opmerkelijke evolutie is dat de achterpassagiers voortaan kunnen beschikken over comfortstoelen die verschuifbaar zijn en waarvan de rugleuning qua hellingshoek kan worden versteld (510 euro). Voor 435 euro kunnen die achterste zitplaatsen ook verwarmd worden. Overigens lonkt hij ook naar bestuurders met een overvolle agenda, dankzij de onlinediensten die werden geïntroduceerd door de nieuwe 5-Reeks.
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands