Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 92 & 110

De Citroën C3 Picasso doet een gooi naar het segment van de kleine eenvolumers door een handige interieurinrichting in een uitdagend en apart kleedje te verpakken.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Het grondig aangepaste platform van de Peugeot 207 diende als basis voor de C3 Picasso, die daardoor een van de grootste spelers wordt in het segment. Qua lijn komt de C3 Picasso origineel uit de hoek, maar op mechanisch vlak is dat minder het geval. Hij maakt namelijk gebruik van een traditionele “stalen” ophanging met pseudo-McPhersons vooraan en een vervormbare dwarsas achteraan. Ook het motorgamma is bekend, met twee benzinemotoren (de 1.4 van 95 pk en de 1.6 van 122 pk) en twee 1.6 HDi diesels, met 92 en 110 pk, waarbij die laatste standaard over een roetfilter beschikt. Allemaal worden ze gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, in afwachting van de gerobotiseerde versnellingsbak in combinatie met een stop-startsysteem, die echter niet voor 2011 op de markt zal komen.

Rijgedrag: 1.6 HDi 92: 136/200 - 1.6 HDi 110: 128/200

De twee motoren mogen dan wel oude bekende zijn, ze komen nog altijd gewillig en elastisch uit de hoek. Bovendien zijn ze vrij van vibraties en relatief stil.De vijfversnellingsbak is goed gespreid,maar op de snelweg hadden we toch liever een zesbak gehad om de toeren en dus het verbruik terug te dringen. Ook had het geen kwaad gekund om een kleine automaat aan te bieden. De draaicirkel is niet het sterkste punt van de C3 Picasso.

Veiligheid: 144/200

De 110 pk-versie krijgt vooraan grotere en dikkere remschijven, wat gezien de betere prestaties zeker welkom is. De remkracht volstaat bij de twee versies, zonder dat het pedaal te brutaal aangrijpt. De doseerbaarheid is dus goed. Het weggedrag is niet zo levendig, wat logisch is aangezien het hier om een smalle en hoge wagen gaat, maar wel perfect evenwichtig en geruststellend. ESP behoort enkel tot de standaarduitrusting van de 1.6 HDi 110, en is als optie verkrijgbaar voor de duurdere versies van de HDi 92.

Comfort: 140/200

Het ophangingscomfort is goed, met name dankzij een filtering die beter is dan gemiddeld. De vele instelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en de stuurkolom zorgen ervoor dat iedereen zijn eigen aangepaste zithouding kan instellen. Jammer genoeg is de zitting van de stoelen vrij kort. De achterbank is een beetje te hard en heeft te weinig reliëf.

Functionaliteit: 152/200

De instap voorin verloopt dankzij de ruime opening van de deuren en de halfhoge zithouding probleemloos, maar achterin is dat door de smalle instapopening wel anders. Het zicht rondom ondervindt dankzij de relatief dunne dubbele A-stijlen geen geen hinder. De koffer behoort tot een van de ruimste in deze categorie en is makkelijk moduleerbaar dankzij de achterbank die weggeklapt een effen laadvloer doet ontstaan.

Budget: 144/200

Ondanks de minder gunstige stroomlijn en het aanzienlijke gewicht blijken deze twee C3 Picasso's relatief zuinig te zijn. Ze bieden dus een rijbereik dat overeenstemt met hun roeping.Vooral bij de Exclusive- versies ziet het interieur er goed uit, met mooi op elkaar afgestemde materialen. De prijs kan wel snel oplopen. De basisversie Attraction werd dan weer heel sober uitgerust en het is (bijna) niet mogelijk om deze uitrusting te verrijken.

Besluit: 1.6 HDi 92: 716/1000 - 1.6 HDi 110: 708/1000

De C3 Picasso doet ontegensprekelijk een frisse wind waaien in het segment van de kleine eenvolumers. Onder zijn speelse en originele lijn verbergt hij tal van troeven (een helder en ruim interieur, een grote koffer, een goed comfort, een degelijk weggedrag, enzovoort) die hem bij dagelijks gebruik erg aangenaam maken. Dat maakt het extra jammer dat hij zondigt door een minder goede verhouding prijs-uitrusting en door een moeilijk te begrijpen uitrustingsbeleid, waarbij sommige belangrijke elementen enkel aan de chicste versies voorbehouden zijn. De 1.6 HDi 110 is enkel in de duurste uitvoering Exclusive verkrijgbaar en kost dan 1.800 euro meer dan de duurste Berlingo met dezelfde motor. Daarmee laat de C3 Picasso zijn looks duur betalen...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Citroën C3 Picasso 1.6 Hdi 92 & 110 nalezen in AutoGids 767 van 18/3/2009.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3 Picasso

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker