De nieuwe C5 ziet er niet alleen aan de buitenkant verleidelijk uit, maar ook binnenin, vooral omdat de kwaliteit van de materialen er duidelijk op verbeterde en nu de Duitse normen benadert. Ook qua geluiddemping en veiligheid werd heel wat vooruitgang geboekt. Natuurlijk heeft dat allemaal zo zijn gevolgen voor het gewicht: met dezelfde motor (in dit geval de 2.0 HDi) weegt de nieuwe C5 123 kilo meer dan het vorige model, meer bepaald 1.655 kilo. Maar terwijl de prestaties erop achteruitgaan (1,4 seconden meer voor de kilometer vanuit stilstand volgens de constructeur), nam het verbruik maar lichtjes toe (met 0,1 l/100 km, tot 6,1 l/100 km gemiddeld).
Rijgedrag: 2.0 HDi Tourer: 128/200 ? 2.0 HDi A Tourer: 140 ? 2.7 HDi : 152/200
De motoren evolueerden niet ten opzichte van de vorige C5. Ze pakken uit met een zachte en stille werking, zeker in combinatie met de uitstekende automaat. Ook het stuur onderscheidt zich door zijn zachtheid. En hoewel de wielbasis 65 millimeter langer werd, heeft de C5 Tourer minder plaats nodig dan voordien om rechtsomkeer te maken.
Veiligheid: 164/200
De C5 blijkt onverstoorbaar, ongeacht het wegdek, de rijstijl of het aantal inzittenden, met dank aan de Hydractive- ophanging.Voor de meedraaiende xenonkoplampen moet u altijd bijbetalen, maar op de basisverlichting is niks aan te merken. In vergelijking met de oude C5 ging de passieve veiligheid erop vooruit wat betreft de bescherming van meerijdende kinderen en van voetgangers.
Comfort: 160/200
We hadden een betere filtering van wegoneffenheden verwacht met de Hydractiveophanging. De stoelen werden harder, maar bieden meer steun. De binnenruimte ging er lichtjes op achteruit, zowel qua breedte op ellebooghoogte als qua beenruimte achterin. De airco met twee zones is standaard, de geluiddemping erg goed.
Functionaliteit: 128/200
De koffer werd iets kleiner ten opzichte van het oude model. Een achterruit die afzonderlijk kan worden geopend, zou leuk geweest zijn, net als een geavanceerder wegklapmechanisme voor de achterbank. De vorm ging voor de functie en (soms) voor de ergonomie.De standaarduitrusting is behoorlijk, de afwerking verbeterde sterk.
Budget: 140/200
Het hoge gewicht van de C5 heeft gevolgen voor zijn verbruik en prestaties. De onderhoudsintervallen zijn gemiddeld, het garantieprogramma is erg klassiek. De correct geprijsde C5 laat zich vooral appreciëren door de indruk van zachtheid die je niet alleen als bestuurder, maar ook als passagier krijgt. Door zijn grotere standing en zijn betere afwerking zou de restwaarde moeten toenemen.
Besluit: 2.0 HDi Tourer: 720/1000 ? 2.0 HDi A Tourer: 732 ? 2.7 HDi : 744/1000
Aangezien Duitse gezinswagens en het standingvolle imago dat hen wordt toegedicht, op dit moment erg populair zijn, zou de C5 Tourer dankzij zijn ?Duitse? look veel succesvoller moeten kunnen worden dan zijn voorganger, die zijn opa-imago nooit van zich heeft kunnen afschudden. Bovendien zijn de prijzen van deze mooie Fransman veel betaalbaarder dan die van de merken uit Ingolstadt, München of Stuttgart. Hoewel Citroën niet heeft kunnen weerstaan aan de verleiding om zijn C5 een Duits-geïnspireerde look te geven, stellen we met plezier vast dat de constructeur met het visgraatlogo het aangedurfd heeft om in te gaan tegen de ?sportieve? trend die op dit moment erg trendy is in het segment van de gezinswagens. Het resultaat is een auto met een zeldzame homogeniteit en met een uitgesproken zacht karakter (motor, versnellingsbak, stuur, ophanging) dat je echt zin geeft om te reizen, zeker met de automaat.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Citroën C5 2.0 HDi (A) Tourer & 2.7 HDi nalezen in AutoGids 753 van 3/9/2008.
In dit artikel : Citroën