Detailtests / Citroën ë-Berlingo: Allemans-EV
Citroën verkoopt zijn bestelbreak louter nog als zuiver elektrische ë-Berlingo. De doodsteek van het concept? Of past het op batterijen aangedreven busje binnen een groter plaatje?
- Score redactie 14.95 /20
De Citroën Berlingo is niet langer te bestellen met een benzine- of een dieselmotor in het vooronder. Een premisse die we onmiddellijk kunnen uitbreiden naar Peugeot en Opel, twee merken die ook een Berlingo-kloon in het gamma hebben. Voor die respectievelijke Rifter en Combo geldt namelijk evenzeer dat ze voortaan enkel nog kunnen ‘tanken’ via de stekker. Een beslissing van moederhuis Stellantis die we op zijn zachtst gezegd vreemd vinden. Want de sleutel tot het succes van de Berlingo – en de bestelbreak in het algemeen – is altijd zijn onklopbare waar-voor-je-geldverhouding geweest. Door daar een set peperdure batterijen aan toe te voegen dreigt die weegschaal nu helemaal uit balans te raken. Met het afhaken van het beoogde particuliere publiek tot gevolg. Tenzij natuurlijk zou blijken dat de elektrische omwenteling deze ë-Berlingo zoveel beter heeft gemaakt…
Foto’s: Jeroen Peeters
- Nog altijd even praktisch
- Stiller en daardoor comfortabeler
- Lage gebruikskosten
- Reëel rijbereik
- Hoge instapkosten
- Te weinig meerwaarde
In dit artikel : Citroën, Citroën Berlingo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands