- Score redactie 14.24 /20
DS heeft een moeilijke periode achter de rug. Nadat het merk zijn verkoop op twee jaar tijd zag halveren, beleefde het in 2018 opnieuw een lichte groei (+0,8 procent), voornamelijk dankzij de 7 Crossback, die op zijn eentje goed is voor 60 procent van de wereldwijde DS-verkoop (30.000 stuks op een totaal van 53.000). En verrassend is dat de vraag niet het grootst is in China, maar in Europa, dat liefst 85 procent van de afzet voor zijn rekening neemt. Met andere woorden: het kan niet anders of DS zal dit jaar nog groeien dankzij de komst van de 3 Crossback, een kleine SUV. Dat segment is namelijk in volle ontwikkeling, terwijl de klassieke premiummerken er nog niet bijster goed vertegenwoordigd zijn. Op dit moment tekent alleen Audi er present, met de Q2. Met wat goede wil zou je de Mini Countryman ook nog in overweging kunnen nemen, hoewel die met zijn 4,30 meter eigenlijk al aanschurkt bij de compacte SUV’s.
In tegenstelling tot wat zijn naam zou kunnen doen vermoeden, vervangt deze cross-over de stadsauto DS 3 niet. Beide modellen vertonen wel een gelijkenis: de uitsnijding in de flanken in de vorm van een haaienvin, die deze DS’en een originele look verschaft. De nieuwe 3 Crossback zal worden aangeboden in alle landen ter wereld waar het merk voet aan de grond heeft, zowel met een benzine- of dieselmotor als in een volledig elektrische variant. Die laatste werd E-Tense gedoopt en heeft een batterij van 50 kWh, genoeg voor een WLTP-rijbereik van 320 kilometer. Maar dat is voor later, hier kijken we naar de 130 pk sterke benzineversie.
- Originele lijn
- Rijcomfort en geluiddemping
- Look, interieurafwerking
- Zachte automaat
- Zuinige motor
- Betaalbare opties
- Afwerkingsdetails
- Artificieel stuur
- Kleine koffer
- Restwaarde nog te bewijzen
- Nukkige aanraaktoetsen
- Zicht rondom
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 3 , DS, DS DS 3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!