- Score redactie /20
Met deze 7 Crossback E-Tense trakteert DS zich ineens op drie primeurs. Niet alleen is dit de allereerste plug-inhybride voor het nieuwbakken merk, het is evenzeer de eerste vierwielaandrijver én ook nog eens het meest performante model van de constructeur ooit. Adelbrieven waarmee de 7 Crossback E-Tense 4X4 buiten de eigen rangen voorlopig weinig is. Aan die troeven hangt namelijk een prijskaartje dat – ook voor het eerst – niets meer aan de interpretatie overlaat: deze SUV laat zich ‘premium’ betalen. Wat hem bijgevolg écht lijnrecht stelt tegenover de andere grote namen in dat luxesegment. Je zou dus kunnen stellen dat deze 7 Crossback E-Tense, meer nog dan de ecologische gids richting het kanteljaar 2025, wanneer DS alleen nog maar geëlektrificeerde modellen wil aanbieden, de lakmoesproef zal worden voor de hogere aspiratie van het Franse luxemerk.
INTERIEUR
Binnenruimte 16,00
Rijhouding 16,50
Koffervolume 15,00
Opbergvakken 14,00
Afwerking/Kwaliteitsindruk 16,00
Gemiddelde/20 15,50
TECHNOLOGIE
Algemene ergonomie 15,00
Kwaliteit navigatie 13,00
Niveau connectiviteit 14,00
Standaardveiligheidsuitrusting 16,00
Klimaatregeling 14,00
Gemiddelde/20 14,40
RIJGEDRAG
Zitcomfort 17,00
Ophangingscomfort 17,00
Wegligging 13,00
Geluiddemping 16,00
Samenspel motorversnellingsbak 13,00
Gemiddelde/20 15,20
BUDGET
Basisprijs 12,00
Verhouding prijsuitrusting testauto 16,00
Testverbruik 14,00
Belastingen 15,00
Waarborg & uitbreidingen 15,00
Gemiddelde/20 14,40
Algemeen gemiddelde: 14,88
Conclusie
Het hybrideconcept van de DS 7 Crossback 4X4 vinden we an sich wel geslaagd. In diezin dat de elektrische capaciteit daadwerkelijk volstaat om de meeste pendelritten af te werken zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken. Ook wat betreft het vermogenspotentieel zijn er geen klachten: 300 pk en 520 Nm volstaan ruimschoots om het gros van de medeweggebruikers achter te kunnen laten aan de verkeerslichten. Zelfs qua afwerking en materiaalkeuze verdienen de Fransen een heuse ‘chapeau’ omdat het interieur dat ze ermee hebben geboetseerd niet alleen origineel is, maar ook kwalitatief hoogstaand. Jammer genoeg kunnen we diezelfde loftrompet niet afsteken voor de sturende elektronica (die verfijning mist), het rijgedrag (dat nogal log en weinig dynamisch is) en zijn prijs. Want hoe oneerlijk het ook mag wezen, vier ringen, een ster of dat blauw-witte schild wegen zowel qua imago als naar inruilwaarde toe nog altijd dat tikkeltje zwaarder dan het DS-logo. Een afweging die bij het (gefortuneerde) publiek ongetwijfeld zijn rol zal spelen.
Voor
- Ruim elektrisch bereik
- Origineel design
- Zitcomfort
Tegen
- Imago
- Niet de meest dynamische
- Concurrentie in eigen rangen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!