- Score redactie 15.48 /20
In tegenstelling tot de Challenge (Stradale)-versies van de 360 en de F430, maar ook tot zijn concurrenten (Lamborghini Gallardo Superleggera, Porsche 911 GT2 en GT3 RS) is de Scuderia niet noodzakelijk radicaler op de weg omdat hij meer is toegespitst op circuitrijden . Hij wil een Ferrari blijven die dagelijks bruikbaar is, die zich ten volle kan uiten op gewone banden (dus geen slicks) en een nog enigszins vergevingsgezinde ophanging. Het recept? Lichte en al dan niet edele materialen (koolstofvezel en titanium boven op het overvloedig gebruikte aluminium, evenals een achterruit in lexan), een nog extravagantere V8-motor die minder verbruikt, en een supersnelle gerobotiseerde versnellingsbak F1 SuperFast2.
Rijgedrag: 180/200
De betere prestaties van de Scuderia in vergelijking met de gewone F430 - hij is 0,7 tellen sneller op de kilometer vanuit stilstand - zijn te danken aan het lagere gewicht (100 kilo), maar ook aan de fijnafstelling.Twee vereisten stonden voorop bij de aanpassing van de 4.3- V8: het optimaliseren van de vulling door de inlaatbuizen te herwerken en de tegendruk in de uitlaat te verminderen, maar ook het terugdringen van de CO2-uitstoot (en dus het verbruik). Nieuwe zuigers brachten de compressieverhouding op 11,9:1. De snellere gerobotiseerde F1-bak ziet zijn acceleration gaps gereduceerd van 150 naar 60 milliseconden.
Veiligheid: 172/200
De Scuderia wordt geleverd met koolstofceramische remschijven ? die van de F599 GTB Fiorano, zowat de beste die je kunt vinden... De stugheid van de veren werd oordeelkundig aangepast - ze werden ingekort en zijn nu van titanium - en de sturing van de schokdempers werd herzien. De ophanging werd met 15 millimeter verlaagd en heeft een lager onafgeveerd gewicht. In de minst harde stand blijkt het dempingscomfort op de weg optimaal.Met de rijprogramma's van de manettino kun je de rijhulpmiddelen geleidelijker uitschakelen, genietend van het gestuurde sperdifferentieel Ediff. Xenonlampen zijn standaard, maar van zijdelingse airbags is geen sprake.
Comfort: 180/200
In tegenstelling tot wat je zou vrezen, is de supersportieve ophanging van de Scuderia niet radicaal. In de meest soepele stand biedt hij een verbazend comfort. De kuipjes in koolstofvezel, die comfortabel bekleed zijn met technische vezels en alcantara, leken ons erg goed ontworpen om de auto goed aan te voelen en lang te kunnen rijden zonder vermoeid te raken.Als optie is aan de bestuurderskant een hoogteverstelling verkrijgbaar. De vloermatjes verdwenen, zodat nu een aluminium bodem met antisliplaag zichtbaar is die het ruimtegevoel vergroot. De V8-muziek is een goede vervanger van de radio-cd-speler.
Functionaliteit: 110/200
De Scuderia is verlaagd en voorzien van grotere luchtinlaten, bredere voorbanden, een hertekende diffusor achteraan en een meer uitgesproken spoiler, zodat hij een grotere neerwaartse druk heeft... zonder dat de Cx er fors op achteruit gaat. De uitrusting lijkt verouderd door de afwezigheid van bepaalde functies (impulsbediening voor de richtingaanwijzers of een buitentemperatuurmeter). De achterruit boven het motorcompartiment in lexan is geen edel lichtgewichtmateriaal en maakt het sowieso al niet geweldige zicht naar achteren problematisch. Er zijn nauwelijks bruikbare bergvakken, op die in de deuren na.
Budget: 132/200
Bij de overgang van F430 naar Scuderia daalt het gemiddelde normverbruik van 18,3 naar 15,7 l/100 km en de CO2-uitstoot van 420 naar 360 g/km.Wij verstookten 17,2 l/100 km bij een rustige rijstijl (die niet zo onnatuurlijk is als je zou verwachten). De gerobotiseerde F1 Super- Fast2-bak levert niet enkel snellere schakeltijden op, maar profiteert ook van een langere spreiding voor de tweede, derde, vierde en vijfde versnelling en de brugverhouding. De garantie van drie jaar is als optie uitbreidbaar tot tien jaar, met een beperking tot 90.000 kilometer. Qua uitrusting moet je voor alles bijbetalen, zelfs voor een bandendrukcontrole...
Besluit: 774/1000
De productie van de F430 Scuderia loopt volgens de planning tot eind 2009. Ze zal dan twee jaar hebben geduurd, net zoals het geval was met de 360 Challenge Stradale, waarvan 1.350 exemplaren zijn gebouwd. Met dat verschil dat Maranello veel grotere ambities koestert voor wat objectief gezien de meest doorontwikkelde lichte Ferrari is. Hij is bovendien een van de weinige superlights die je iedereen in handen kunt geven en die alle niveaus van stuurtalent complimenteert. Wat prijs, vermogen en prestaties betreft, benadert hij de Porsche 911 GT2 (biturbo). Het zal echter minder mentale aanpassing vergen om na deze test over te stappen in een 911 GT3 RS (atmosferische motor, laag gewicht). Hoe dan ook nemen we het de Scuderia helemaal niet kwalijk dat hij van hetzelfde walletje eet als de twee sportiefste en meest inspirerende serie- Porsches van het moment, terwijl hij toch gemakkelijker onder de knie te krijgen is. Een Ferrari hoeft helemaal niet zo radicaal te zijn om indruk te maken...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ferrari F430 Scuderia nalezen in AutoGids 753 van 3/9/2008.
- Over een breed toerentalgebied muzikale V8
- "Magie" van een race-ervaring
- Comfortabele ophanging voor een supersportieveling
- Combinatie E-diff en CST
- Bliksemsnelle gerobotiseerde bak
- Samenwerking rijhulpmiddelen
- Dagelijks bruikbare supersportwa
- Problematisch zicht achteruit
- Te groot prijsverschil met F430
- Erg dure accessoires
- Enkele gedateerde functies
- Matige audio-uitrusting
- Stuur net iets te licht
- Vaak krappe bodemvrijheid
In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 430