In tegenstelling tot de Mazda, die een maatje kleiner werd, groeide de Fiesta, zij het slechts lichtjes. En toch daalde zijn gewicht met 40 kilogram. Naast het vervangen van het reservewiel door een herstelkit (als optie is nog altijd een reservewiel verkrijgbaar, voor 50 euro), wat een gewichtsbesparing opleverde van 14,6 kilo, is dat vooral te danken aan een doorgedreven gebruik (55 procent) van staal met een erg hoge weerstand. Daardoor werd de koetswerkstructuur 15,3 kilo lichter, hoewel de torsiestijfheid er met tien procent op vooruitging. Zijn platform neemt de Fiesta dus over van zijn Japanse neef, wat terloops betekent dat hij de eerste Ford wordt die gebruikmaakt van een elektrische stuurbekrachtiging.
Rijgedrag: 1.25: 156/200 ? 1.6: 156/200 ? 1.6 TDCi: 140/200
De benzinemotoren laten zich meer appreciëren voor hun karakter en hun enthousiasme dan voor hun brute kracht, vooral omdat ze gekoppeld zijn aan een perfect gespreide en aangenaam schakelende versnellingsbak. De TDCi verdient echter een zesbak. Het directe en snel reagerende elektrisch bekrachtigde stuur is erg geslaagd. De draaicirkel is gemiddeld.
Veiligheid: 152/200
Het meest vervelende aan de trommelremmen achteraan is dat ze... lelijk zijn.Want op de remkracht is niets aan te merken. Dankzij de goede centrering brengt het directe stuur de koersstabiliteit niet in het gedrang. De snedige voortrein is schitterend op bochtige wegen, terwijl de achtertrein indien gewenst de neus naar binnen duwt. Xenonverlichting of adaptieve koplampen zijn er niet, maar knieairbags zijn standaard.
Comfort: 128/200
Het schokdempingscomfort van de Fiesta is typisch Duits: vrij stug, maar met een goede filtering, zelfs met het sportonderstel. De rijhouding is uitstekend en de binnenruimte behoorlijk. Veel aandacht werd besteed aan de geluiddemping. Een airco is verkrijgbaar als optie, maar is niet goedkoop...
Functionaliteit: 116/200
De instap vormt geen enkel probleem, tenminste niet in de vijfdeursversie. De koffer is voldoende groot, maar vrij licht afgewerkt en vooral nauwelijks moduleerbaar.We hadden beter verwacht... De instrumenten zijn beperkt (geen koelvloeistoftemperatuurmeter), maar er zijn wel voldoende opbergmogelijkheden. De standaarduitrusting is goed, zonder meer.
Budget: 1.25 : 124/200 ? 1.6 : 124/200 ? 1.6 TDCi : 160/200
Wat het brandstofverbruik betreft, is de meest interessante motorversie ontegensprekelijk de 1.6 TDCi, die even zuinig is als de 1.4 TDCi, maar wel nerveuzer. De onderhouds- en garantieprogramma's zijn bijzonder klassiek. De Fiesta is erg goed geprijsd. De afwerkingskwaliteit is echter nog te wisselvallig. De herverkoopwaarde zou geen problemen mogen stellen.
Besluit: 1.25: 676/1000 ? 1.6: 676/1000 ? 1.6 TDCi: 696/1000
Net als de Focus van de eerste generatie is de nieuwe Fiesta een auto die werd ontwikkeld met passie, getuige zijn erg dynamische lijnen, evenals de bijzonder verzorgde afstelling van zijn onderstel en het karakter van zijn motoren (vooral die op benzine), die maken dat je je aan het stuur van deze auto nooit verveelt. En als kers op de taart zijn de prijzen erg competitief. Wat komt hij dan nog tekort? Ten opzichte van de concurrentie maar weinig. De meest fanatieke groene jongens en meisjes zullen hem verwijten dat zijn motoren niet van bij het begin voldoen aan de Euro 5-normen, terwijl de 1.6 TDCi standaard een zesversnellingsbak en een partikelfilter had verdiend. Ten slotte is het jammer dat de afwerking hier en daar nog te wensen overlaat en dat de moduleerbaarheid zo basic is. Verder zit alles echter wel snor...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Fiesta 1.25, 1.6 & 1.6 TDCi nalezen in AutoGids 759 van 26/11/2008.
In dit artikel : Ford
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!