Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Ka 1.2

Geschreven door Olivier Duquesne op

Hoewel zijn naam dezelfde is gebleven, is de nieuwe Ford Kaeen heel ander soort auto geworden. Is hij ondanks zijn veel rationelere karakter nog altijd even sympathiek?

Omdat lage productie- en ontwikkelingskosten een prioriteit waren, sloot Ford voor de nieuwe Ka een samenwerkingsakkoord met Fiat. Om de investeringskosten ten opzichte van die voor de vorige Ka door drie te kunnen delen, leent het nieuwe model zijn onderstel en motoren van de Fiat 500 en worden ze allebei gebouwd in Polen, in de fabriek van Tychi. Het gemeenschappelijke platform, dat oorspronkelijk van de Fiat Panda komt, heeft in beide gevallen een identieke wielbasis: 2,3 meter. In vergelijking met de 500 is de nieuwe Ka 8 centimeter langer (3,62 meter), 3,1 centimeter breder (1,66 meter) en 1,7 centimeter hoger (1,5 meter). Tegenover zijn voorganger heeft hij een 14,5 centimeter kortere wielbasis en werd hij 12 centimeter hoger. Gedaan dus met de gespierde lichaamsbouw en de wielen die naar de uiterste hoeken zijn gedrongen, terwijl het zwaartepunt naar boven is verschoven.

Rijgedrag: 144/200

De 1.2 van Fiat-makelij heeft niet de minste moeite om de 1.3 van de vorige Ford Ka te doen vergeten. Zonder een spurtwonder te zijn is hij soepel en voldoende gewillig om de nieuwe Ka betere prestaties te verlenen. Zijn levenslust wordt enkel ingeperkt door een versnellingsbakspreiding die de zuinigheid bevordert. De Ka heeft een overbrenging waarvan de pook zich zonder moeite laat bedienen. Het elektrisch bekrachtigde stuur biedt niet het gevoel van een hydraulisch systeem, maar op de precisie is niets aan te merken. De draaicirkel is aangepast aan stadsverkeer.

Veiligheid: 148/200

Ondanks de trommeltjes achteraan is het remvermogen voldoende krachtig. Enkel het uithoudingsvermogen toont zijn grenzen wanneer je te vaak op het pedaal gaat staan. Bij een stevige rijstijl bemoeilijkt de noodremhulp de doseerbaarheid. De stabiliteit is goed, maar de levendigheid ging erop achteruit in vergelijking met de vorige generatie. Met de vijftienduimwielen onder onze testauto waren geen trekkrachtproblemen te ontwaren. De verlichting is geruststellend, zonder daarom de draagkracht te hebben van een xenonbundel. Om een aantrekkelijke instapprijs te kunnen bieden zijn er standaard enkel frontale airbags. Ford hoopt op vier EuroNCAP-sterren.

Comfort: 144/200

De schokdemping weet rijgedrag en comfort met elkaar te verzoenen. Inzittenden worden niet door elkaar geschud op hobbelige wegen. Ook de filtering beperkt trillingen die voortkomen uit wegoneffenheden. De bestuurdersstoel dwingt tot een te hoge zithouding en de ergonomie lijdt ook onder de enkel in de hoogte verstelbare stuurkolom. De achterbank heeft een iets te rechte rugleuning om vermoeidheid te voorkomen op langere trajecten. De geluiddemping is summier en de motor laat van zich horen.

Functionaliteit: 132/200

De voordeuren maken een grote opening vrij. Achterin instappen in een driedeursstadsauto vereist uiteraard enige soepelheid. De kofferinhoud gaat erop vooruit in vergelijking met de vorige generatie, zonder records te breken.De moduleerbaarheid hangt af van de opties die u aankruist. Het dashboard, dat is overgenomen van de Fiat Panda en 500, slaagt er toch in om zich van de Italianen te onderscheiden. Het instrumentenbord met vier tellers is beter leesbaar dan dat in de 500, waar stijl de voorrang kreeg op functie. De uitrusting is beperkt en er zijn te weinig bergvakjes. De eenvoudige afwerking laat geen steken vallen.

Budget: 144/200

Het verbruik, dat gevoelig is gedaald in vergelijking met de vorige generatie, hangt af van je rijstijl en de belading. Al je vaak moet hernemen en terugschakelen, kan de dorst van de Ka 1.2 oplopen tot 8 l/100 km.Anderzijds is 6 l/100 km door op koppel te rijden perfect haalbaar. Het is alleen jammer dat de 5 liter kleinere tank het voordeel op het vlak van het rijbereik tenietdoet. Met een minder uitgesproken stijl dan de eerste generatie zou de herverkoopwaarde geen bijzondere problemen mogen opleveren.

Besluit: 712/1000

In een segment dat destijds minder dichtbevolkt was, en gewapend met zijn erg uitgesproken stijl wist de Ka te overtuigen met zijn originaliteit en met zijn weggedrag. Vandaag ziet het landschap er anders uit en zijn de factoren "prijs" en "milieu" allesoverheersend geworden. De tweede Ka conformeert zich, maar heeft niettemin zijn kwaliteiten. Wie hoopt op een ST-versie of een Sportka, moet beseffen dat het delen van de kosten beperkingen oplegt aan de productie, en die zijn niet erg bevorderlijk voor de flexibiliteit die nodig is voor dergelijke projecten.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Ka 1.2 nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.

In dit artikel : Ford

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars